عرض مشاركة واحدة
قديم 05-01-2010, 04:27 AM   #409
خبيــر بأسـواق المــال
 
الصورة الرمزية bassem ezzat
كاتب الموضوع : bassem ezzat المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 05-01-2010 الساعة : 04:27 AM
افتراضي رد: لية نخسر لما ممكن نكسب

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassem ezzat مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
يا نصيبة سودة محدش واخد بالوا يا جماعة ان اوراسكوم تليكوم كسر ال 7 جنية معناة اية خد بالك المحطة الرئيسية الاولي 6.50 جنية والمحطة الرئيسية التانية 6 جنية ولو عايزين الارقام بالضبط فهي كالتالي دعم اول 6.98 ودعم تاني 6.47ودعم تالث 6.11 ,,,,,,ودة معناة خطير جدا بعد الخبرين اللي فاتوا يا ريت نقراهم بتركيز ونفكر مع بعض يا تري ساويرس رايح الجزاير لية وكمان بيطلب وساطة من ابو الغيط وكمان في سخط من المساهمين وتشكيك في تلاعبات وعدم افصاح وشفافية وكمان اعتراضات من المساهمين علشان عدم توزيع ارباح (واو كل دة )معقولة دية كل دة يطلع منك يا ساويرس دة انتي فعلا سياسي دبلوماسي وعارف انت بتعمل اية
خلينا في موضوعنا طبعا الكل هنا فهم ان تليكوم نازلة هي فعلا نازلة بس احب اطمئن الجميع يا جماعة تليكوم مش هي كل السوق يعني الشفل المرة اللي فاتت نلاحظ ان الشغل كلة كان علي تليكوم يبقي المرة دي الشغل هيبقي علي مين (شش) برافوا شاطرين فعلا الشغل المرة دية هيكون علي اوراسكوم للانشاء بس بعد ما السعر يروح ما بين 264 و260 وخلي بالكم ممكن ما ينزلش سعر انشاء ومتنسوش عندنا كمان التجاري الدولي اللي سند السوق الفترة اللي فاتت زي مايكون مفيش غير مشتري بس مفيش بياع خالص ما علينا عديها المرادي,,, دة كمان خلينا في هيرمس طبعا طالعة طالعة بس خلي بالكم من ميعاد توزيع الكوبون وكلكم في غني عن التعريف اية اللي بيحصل في مواعيد توزيع الكوبونات ,,,,,,وهنا لية وقفة مهمة جدا طبعا انا وانتم عارفين ان صايع السوق بيقرا الكلام دة كويس هنا وهناك وفي كل حتة وطبعا لو عرف اتجاة الناس هتعمل اية هيحاول يعمل عكس الكلام صح خلينا متفقين يا حماعة علي المبدا علشان اقلكم البديل اللي ممكن يعملة طبعا لو فكرنا شوية,,,, شوية صغيرين بس هنلاقية طبعا عندة البدايل لانة طبعا صايع ,,,,,صايع قوي بديلة يا جماة مجوعة اسهم غدارة قوي غدارة جدا وهو حديد عز وعز الدخيلة وسيدك كرير وشوية اسهم تابعة للمؤشر هيدخل بغباوة فيها بناء علي اخبار في القطاع ممكن تحرك الاسهم دي بغباوة تسند السوق طبعا كلناهنسال يعني اية اللي ممكن يحصل الفترة اللي جاية وخصوصا كمان في اخبار سياسية وانتخابات داخلة علي الابواب بصوا من الاخر المؤشر لو كسر 7380 يبقي من غير نقاش 7080 /6100 بدون نقاش ماشي,,,,,, بس خلي بالك هناك بديل للشغل تاني وهو اسهم المضاربات واتوقع فعلا ان هي عليها الدور وغباوة صعود قوي جدا وهيكون امر واشد من الغباوة اللي فاتت وماجد بية مش هيقدر يعمل اي حاجة المرة دي ما علينا طبعا احنا كدة قلنا كل الاحتمالات اللي ممكن تحصل الفترة اللي جاية اظن صاحبنا معندوش اي بدايل اخري خالص واللي عندة احتمال اخر ممكن نتناقش فية مع بعض ونشوف ممكن السوق يروح بينا فين انا في انتظار الاحتمالات الاخري يا جماعة مستنيكم علشان هحكيلكم حكاية تليكوم بالتفصيل واللي بيحصل واللي هيحصل فيها وهقولكم لية ساويرس بيعمل كدة وكمان قصدة اية من كدة

الجزائر تهدد لكن اتفاق ام.تي.ان وأوراسكوم قد لا ينهار

تهدد معارضة الحكومة الجزائرية لخطط اوراسكوم تليكوم لبيع وحدتها الجزائرية جازي لمجموعة ام.تي.ان الجنوب افريقية اتفاقا أشمل بقيمة تصل الى تسعة مليارات دولار وربما تنفر الشركات العالمية الاخرى من الاقبال على هذا الاصل الثمين.
لكن رغبة الرئيس التنفيذي للشركة الجنوب افريقية في ابرام اتفاق أخير قبل التنحي وشعور اوراسكوم تليكوم بالاحباط من الجزائر ربما يدفعان الطرفين نحو حل حتى اذا استغرق ذلك وقتا.

وتشير أحدث احصاءات ام.تي.ان التي نشرتها يوم الخميس الى أن شراء الشركة لاوراسكوم
تليكوم بالكامل من شأنه أن يشكل ثالث أكبر شركة لخدمات الهاتف المحمول في العالم رغم أن من المستبعد نقل ملكية بعض أصول أوراسكوم تليكوم.

وقالت الجزائر انها تعارض بيع أوراسكوم لام.تي.ان وتصر على أن لها حق الشفعة في أي بيع في خطوة يمكن أن تؤدي الى تأميم جازي في غياب بديل اخر.
وقال مايك ميلر مدير البحوث لدى نعيم للوساطة في الاوراق المالية في القاهرة "اذا نفذت الجزائر تلك التهديدات.. فسيشكل ذلك خطرا كبيرا على اوراسكوم تليكوم.. اذ سيتركها دون مشتر تجاري لجازي والمنافس الوحيد المتبقي هو كيان مرتبط بحكومة الجزائر.
لكنه قال ان نجيب ساويرس رئيس مجلس ادارة أوراسكوم ربما لا يزال قادرا على اعداد اتفاق عبر عدة شركات قابضة تسيطر على وحدة جازي للالتفاف على الاعتراضات الجزائرية.
وقال ارنست كابلان من كابلان اكويتي اناليستس "لا أعتقد أن ام. تي.ان ستتخلى عن الاتفاق" مشيرا الى أن الشركة تبحث أكثر من شكل من الاتفاقات وربما تكون مستعدة لاستبعاد العمليات الجزائرية.

وتابع يقول "ولذلك فربما اذا جرى تعطيل (شراء الوحدة الجزائرية) فربما يتمكنون من شراء بعض الاصول .. وهو لن يكون أمرا سيئا في نهاية المطاف."

وقاد الرئيس التنفيذي للشركة الجنوب افريقية بوتوما نليكو الشركة لدخول أسواق أعلى من حيث المخاطرة مثل نيجيريا وايران وأفغانستان. لكنه فشل في ابرام اتفاقين كبيرين خلال العامين الماضيين وهو ما يمكن أن يشجعه على الاصرار الان.
وحاولت ام.تي.ان ابرام تحالف مع بهارتي ايرتل الهندية تبلغ قيمته 24 مليار دولار في العام الماضي لكن الصفقة فشلت بسبب معارضة حكومة جنوب افريقيا. وفي وقت سابق أيضا فشلت محادثات مع ريليانس كوميونيكيشنز الهندية.
وقالت دليلة هيكل المحللة لدى فاروس القابضة ان التغييرات التي أدخلت على قوانين الاستثمار الاجنبي في الجزائر في العامين الماضيين ربما تشكل عقبة لكنها لا تستعصي على الحل.
وأضافت "مهما كانت العقبات التي تظهر الان فهي لا تعني بالضرورة أن الصفقة فشلت. عادة ما يستغرق اتفاق بهذه الطبيعة وقتا ويمكن اعادة صياغته مع تغير الموقف."
وقالت الجزائر يوم الاربعاء ان أي اتفاق سيكون ملغيا وقد يؤدي الى سحب ترخيص جازي الذي منح لها في 2001.
وقال ساويرس انه يرغب في مقابلة مسؤولين جزائريين لمناقشة مخاوفهم.
وسحب ساويرس أوراسكوم من أنشطة محفوفة بالمخاطر أو غير مربحة في العراق وسوريا واليمن والاردن وساحل العاج وجمهورية الكونجو الديمقراطية ومناطق أخرى.
ومن المحتمل أن توسع شركتا فرانس تليكوم وفودافون عملياتهما الافريقية بشراء أصول أوراسكوم لكن كلا منهم لم تعلن أي خطط لذلك.


وقد تدخل شركات اقليمية مثل مؤسسسة الامارات للاتصالات (اتصالات) التي قالت انها تدرس السوق الجزائرية.


 


اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس

bassem ezzat غير متواجد حالياً

 

رد مع اقتباس