قديم 05-15-2010, 10:49 PM   #503
خبيــر بأسـواق المــال

الصورة الرمزية bassem ezzat
كاتب الموضوع : bassem ezzat المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 05-15-2010 الساعة : 10:49 PM
افتراضي رد: لية نخسر لما ممكن نكسب

استاذ عمرو كمال اشكرك جدا

علي المشاركة وانا حابب اقول لحضرتك انني معنديش اخبار اكيدة عن السهم بس انا لاحظت ان السهم الان في قاع سعري وفعلا في تجميع للسهم في هذة المنطقة فهي فرصة شراء ممتازة ولكن حال السوق هو اللي يحكم وفي حاجة مهمة جدا جدا جدا ارغب في توضيحها للناس ان موضوع التحليل الفني ممتاز جدا جدا الدعم والمقاومة ووقف الخسارة لو هنتبعة فعلا مش هيكون في خسارة باذن اللة والاهم من كدة اننا نخلي بالنا كويس قوي لما السوق يكون في بانك مفيش حاجة اسمها دعم ومقاومة يعني ممكن شخص ما يعتقد ان وقف الخسارة مثلا عند مستوي سعري 114 جنية يشوف السعر دة يقول خلاص نوقف الخسارة ونبيع علشان هينزل اكتر ودة في البانك وللاسف بعد يوم ولا يومين يكتشف ان الدنيا استقرت والسعر يطلع فوق ال 114 مئلا ويبدا في الصعود وطبعا هنجري وراة نشترية بسعر عالي ونقول الاتجاة صااااعد هههههههههههه هي دي الخسارة الحقيقية علشان عند وقف الخسارة في ميكر بيشتري ويهمة السعر مينزلش عن كدة علشان لسة معاة باقي الكمية ولا السهم مثلا عندة اخبار جيدة الفترة القادمة مثلا ولان السهم صاااعد علي المدي الطويل مثلا وكمان صاااعد علي المدي المتوسط مثلا يعني لسة في صعود بس السهم رايح يختبر الدعم عند قناة البولينجر مثلا ودة اعتقد انة صحي جدا جدا ويعطي ثقة اكتر لتاكيد الاتجاة الصاعد علي جميع المستويات يعني اللي اشتري سهم رواد ب 80 جنية وباع عند 100 جنية علشان البانيك لانة نزل لغاية 95 جنية تاني يوم لقاة ب 105 وكمان اللي اشتراة ب 110 وباع عند 140 علشان خاف من البانك هو فعلا نزل بعدها لغاية 120 وبعدها لقاة ب 150 وهكذا هي دي البورصة ناس تدخل تشتري وناس تدخل تبيع المهم مين الاقوي المشتري ولا البايع من الاخر انا عاوز اقول ان وقف الخسارة مهم جدا جدا بس نخلي بالنا انها ممكن تكون نقطة انطلاق لاي سهم للصعود او الهبوط ودي وجهة نظر واللة الموفق

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس

التعديل الأخير تم بواسطة bassem ezzat ; 05-15-2010 الساعة 10:59 PM .

bassem ezzat غير متواجد حالياً