قديم 07-25-2010, 11:40 PM   #1393

الصورة الرمزية كرم فوزي

كاتب الموضوع : bassem ezzat المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 07-25-2010 الساعة : 11:40 PM
افتراضي رد: لية نخسر لما ممكن نكسب

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassem ezzat مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
مجلس إدارة "عبر المحيطات" يعتمد السعر العادل المحدث للسهم عند 31 سنتاً
قرر مجلس إدارة شركة "عبر المحيطات للسياحة" إدراج تحديث القيمة العادلة لسهم الشركة بنشرة الاكتتاب العام ووفقا لمتطلبات الهيئة العامة للراقبة المالية وذلك تنفيذا لباقى قرارات الجمعية العامة غير العادية المنعقدة فى 8 أغسطس 2009 لطرح عشرة مليون سهم قيمتها الاسمية مليون دولار تُطرح للاكتتاب العام دون أعمال حقوق الأولوية لقدامى المساهمين.
ووافق المجلس على تقرير المستشار المالى المستقل بتحديث دراسة القيمة العادلة لسهم الشركة والواردة الى الشركة بتاريخ 21 يوليو 2010 من شركة الاعمال والاستشارات المالية عن الأوراق المالية (فاكت) – المستشار المالى وفقا لمتطلبات الهيئة العامة للرقابة المالية والذى يوضح أن القيمة العادلة للسهم 1.72 قرشا أى المعادل 0.31 دولار أمريكيا.
وفوض المجلس كلا من أشرف محمد محمد بسيونى ومدحت صابر السكرى مجتمعين أو منفردين فى اتخاذ الإجراءات اللازمة لمخاطبة جهات الاختصاص والتصديق على المحضر من الهيئة العامة للاستثمار والمناطق الحرة وفى الـتأشير بالقرارات فى السجل التجارى وفى ادخال ماتراه جهات
الإدارة من استيفاءات أو تعديلات فى هذا الشأن.

هاااااااااااااااااااام جداااااااااااااااا

ممكن نعرف اية الجديد في الخبر دة

[size="4"]لا جديد يا استاذ باسم دي محاولة من عاشور بية لتسبيت الناس علشان نصبر ومتبعش الاسهم علشان يعرف يبيع هو زي ما باااااع قبل كدة وعلي فكرة انا من ضمن الناس اللي خسروا في غبر المحيطات انا اشتريت السهم ب 90 سنت والحمد اللة بعتة ب 60 سنت يعني خسرت 30 سنت ( حسبي اللة ونعم الوكيل ) خسرت علشان مخسرش اكتر لما عرفت ان السهم غااااااالي جدا لانة قسم علي 10 وعمل اكتتاب 9 اسهم يعني نضرب في 10 والناتج نضربة في 9 = كتير طبعا علي شركة قصدي مكتب سياحة وشوية اتوبيسات قديمة 24 سنت كتير قوي علية وبعدين عرفنا ان اعضاء مجلس الادارة قالوا بالحرف الواحد انهم معاهم الاسهم من 13 سنة شوف من 13 سنة الدولار كان بكام طبعا كان ببلاش وسعر السهم طلع من 2 سنت الي 14 دولار قبل القسمة وبعدين قسم غلي 10 والسعر وصل لغاية 1.25 طبعا كتير وطلع بعد كدة لغاية 5.50 دولار يعني 500 % دة بعد القسمة بس وقبل القسمة طالع 1300% يعني غلي بعض السهم طالع 2000% تقريبا من الاخر اعضاء مجلس الادارة كسبوا مليارات ولو باعوا السهم دلوقتي بسنت واحد هيبقوا كسبانين جدا جدا وكمان عاملين اكتتاب عااااام مرة عاشور يقول ب 31 سنت لما كان سعر السهم 39 سنت ولما سعر السهم نزل لغاية 20 سنت قال ان الاكتتاب ب 22 سنت يعني حبة فوق وحبة تحت واللة اعلم رايح غين تاني اكتتاب عاااام مين يابا كان نفع بنك التعمير والاسكان ولا البنك الوطني ولا حتي طلعت مصطفي وكمان اعلانات مدفوعة الاجر علشان القيمة العادلة 31 سنت واحنا عارفين انها 31 سنت ويا تري يا احمد بية عااااشور دفع كام لشركة التقييم علشان القيمة العادلة تتطلع كدة واللة ما يسوي اكتر من 2 سنت بعد اللي عملة في الناس وخسرهم فلوسهم وشقاهم فعلا جرام اللي عملة دة وانا اتصلت بالدكتورة جيهان وكتبت شكوايا وهرفع معاكم قضية علي ماجد شوقي واعضاء مجلس ادارة عبر المحيطات علشان غندي قريبي اتورط معاهم في 250 الف سهم بسعر 66 سنت وطبعا سعرة الان 24 ومش فارقة معاة طبعا السعر الان خالص ويهمة يرفع القضية انا عارف ان الكلام دة ممكن ياثر بالسلب علي سعر السهم وممكن ياثر بالايجاب ممكن يكون استفزار ليهم يطلعوة شوية بس لغاية فين ممكن يطلع انا عارف يا استاذ باسم انك كنت بتشجع عبر المحيطات من زمان قبل الاكتتاب وبعد الاكتتاب لانة كان الاداء بيقول كدة بس للامانة انت فعلا نصخت بالخروج مع كسر ال 36 سنت لانة سوف يتجة الي 18 سنت وفعلا كلامك حصل بالضبط ومزل السعر ال 18 سنت وبعدين عملوا بولة لغاية 28 سنت وطبعا باعوا البهوات تاني عن طريق محافظ ناس قرايبهم ومعارفهم وعرفنا كل دة من شركة السمسرة اللي شغالين معاهم وطبعا اختلفوا من كتر الفلوس اللي كسبوها ( مليارات ) طبعا كتر الفلوس بتعمل خلافاااااااااااات ولما اختلفوا موظفين في الشركة حكوا لينا الحكاية دية وهما طبعا شافوا المشاركة بتاعتك وتحذيرك للناس من عبر المحيطات والاعيب اللي بيعملوها لاغراء الناس علي الشراااااء بس هي فين الفلوس اللي تدخل بيها الناس مخسروها حلاص وبعدين هي قلة اسهم ما الاسهم الرخيصة كتير وامان وماليا قوية واللة الصعيد العامة للمقاولات اقوي منها مليون مرة وبعدين فين الدولارات اللي كل شوية تطلع وتنزل واللة اللي يشتري سهم واحد في شركة عبر المحيطات ب 3 سنت حراام علية يشتري في شركة كلها نصابين وحرامية وسرقوا فلوس الغلابة (حسبي اللة ونعم الوكيل )في عاشور واعوانة وكل جنية خسرة للناس هيتاخد من صحتة يا راجل دة انا فاكر مشاركة ليك قلت فبها لو فكر يدفع العشور بس هيعوض الناس عن خسايرها وبرضوا مش بيحس ولا بيحرك السهم بس هيحركة لية علشان الناس تبيع لانها خسرانة ومعندهاش ثقة فيهم اساسا معل انا طولت عليك بس جوايا نار من الشركة دية اللي هيا شقة في وسط البلد وشوية اتوبيسات [/size]

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس

كرم فوزي غير متواجد حالياً