عرض مشاركة واحدة
قديم 08-31-2010, 07:58 PM   #1267
 

كاتب الموضوع : محمد على باشا المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 08-31-2010 الساعة : 07:58 PM
افتراضي رد: الأسهم النارية فى البورصة المصرية

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoridz مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]

هو اسم الباب الاسهم النارية فى اكتر من 3 او اربع منتديات انا شفتها مش بس هنا .... ان شاء الله زمن الاسهم النارية يرجع تانى ... سهم اسمنت اسكندرية كسب ناس كتير اوى ... الله يرحم من 180 ل 450 ويتقسم ويطلع من 22 ل 67 .... وسط سوق سئ جدا وهبوط فى كل الاسهم ....متهيألى السهم عمل اللى عليه ,مش ممكن يعمل الحركات القوية دى تانى الا بعد كام سنة .. لأنه خلاص اصبح كارت محروق "" وعلى فكرة استاذ محمد على كان اول من اوصى بالسهم ده ودى كانت اول معرفتى به فى المنتديات لأنى جديد فى البورصة وده اللى مخلينى اتابعه باستمرار فى اى منتدى يكون فيه .... ايه رأى حضرتك يا استاذ على فى سهم الاسكندرية الوطنيه " تريدات " بينزل ل 18 ويطلع فوق ال 20 رايح جاى ... وكمان رأى حضرتك فى الشرقية معايا على 8.4 اسيبها ولا ابيع ؟ .. خصوصا ان السوق شكله ما يطمنش ؟!!

أخي الفاضل ,أسمح لي بالأختلاف معك في وجهة نظرك بخصوص سهم أسكندريه بورتلاند ,والتي أحب أن أطرح رؤيه مخالفه لها ونتناقش فيها تحت أشراف صاحب الباب المحترم ,وهي ان السهم لم يذق حتي الأن طعم المكاسب الحقيقه,نظرا لأن الفتره السابقه في تاريخ السهم كان لا يتعدي فيها حجم التداول اليومي عن 1000 سهم ,وأعتقد أن المكاسب القويه والحقيقه ستكون بعد نزول أسهم الزياده (وهي لا تزال قليله نظرا لتركز غالبيه الأسهم في يد أصحاب الشركه وبعض المؤسسات المساهمه),والدليل علي ذلك حركة السهم العنيفه الحاليه وأن كانت في النزول للاسف ,ولكن هذا سلوك ميكر جديد لا نعلم عن نواياه شيئا يتعامل مع هذا السهم بحجم تداول جديد وبظروف شركه عملت زيادة رأس مال بحجم كبير جدا ومولته دون الأعتماد علي الأكتتاب في البورصه من الأفراد ,بالأضافه الي أنها شركه تمتلك مصنعين للأسمنت ناجحين جدا ورابحين و يعطوا أرباح قويه حتي في هذا الركود في سوق العقارات الحالي ,ومن المؤكد أن هذه الأرباح ستتضاعف مع حركة البناء القادمه مع زوال الأزمه العالميه وبدء نشاط الأنشاءات في العالم ككل ,يعني سوق محلي وتصدير وكلنا يعلم تكلفة الأسمنت في مصر ومدي رخصها بالنسبه لأسعار البيع ,وأعتقد أنها فرصه تاريخيه لمن يريد أن يستثمر في شركة أأسمنت قويه وخصوصا عند نزول السعر بالقرب من ال17 جنيه لأنه سيكون قريبا من قيمة السهم الأسميه(10 جنيهات )وبالرجوع الي أسعار جميع شركات الأسمنت الموجوده بالبورصه سنجد أنها تتداول في مناطق بعيده جدا عن قيمها الأسميه ,وبالتالي فهي فرصه تاريخيه للمستثمر طويل المدي والذي يعتمد علي الكوبونات ,بصرف النظر عن المضارب والذي سيتحدد مصيره مع فكر الميكر لهذا السهم .

 


اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس
توقيع

اللهم أضرب الظالمين بالظالمين وأخرجنا منها سالمين

ضد الحكومه غير متواجد حالياً

 

رد مع اقتباس