قديم 11-02-2010, 02:09 AM   #110

كاتب الموضوع : ebn hamido المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 11-02-2010 الساعة : 02:09 AM
افتراضي رد: كواليس البورصة واسرارها ورؤية مختلفة لنحقق مكاسب جيدة

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ebn hamido مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
امرك اخى الحبيب ايهاب ولكن اولا لك وللجميع بلاش محافظنا يبقى فيها كل العدد دة من الاسهم كفاية اوى سهمين تلاتة بالكتير ويكون ربنا موفق فيهم ابرك من عشر اسهم لن نستطيع متابعتهم باتقان وتكون النتيجة كما هو الحال اللى حضرتك فية وبعد---
بامانة كدة اشعر ان حضرتك متابعش السوق بصفة مستمرة من اسعار الاسهم اللى معاك لانها من زمان فعلا وانا عارف كويس يمكن من سنة مثلا او 10 شهور لبعض منها عموما سنحاول انا وانت الخروج من الورطة دى باقل خسائر ممكنة وتابع معى ان اردت وستعوض الكثير من اى خسارة قد تحدث بامر الله ؟
احتفظ بالاتى قليلا
1/ الغربية الاسلامية
2/ اسمنت سيناء
3/ اراسمكو
وخلى بالك مش هتحتفظ اسابيع لا؟ فقط جلسات الاسبوع دة وخليك متابع معى حتى نتصرف صح حسب ظروف السوق
بس للاسف هتتطر تبيع اسهمك الاخرى ولو نص كميتك منها وهى
1/ التعمير والاستشارات زى ما بقولك ولو نص كميتك حتى لانى اشعر واكاد اجزم بان حضرتك ممعكش سيولة تتحرك بها فى السوق وللاسف كثيرين جدا بيقعو فى الخطاء الرهيب دة فى البورصة ولكن كلة بامر الله وخيرا يا اخى لا تقلق
2/ السويدى
3/ المالية والصناعية
معلش عارف انك ممكن تخسر مبالغ كبيرة بس تقبل كلماتى بطيب خاطر حضرتك اللى ورطت نفسك فى الموقف الصعب دة ؟
ولو مش عاوز تبيع الاسهم دى يبقى لازم تتصرف فى سيولة ان كان دة فى امكانك وسريعا يعنى بعد العيد بالكتير؟ مش هتعرف يبقى للاسف لازم تبيع؟
ويا اخواتى الغاليين اليكم تكوين المحفظة السليمة واللى هيمشى عليها سيسهل علية جدا ادارتها بكل نجاح واتقان
لابد ان تكون المحفظة مقسمة الى تلت اقسام كالاتى
1/ تلت المحفظة (( سيولة نقدية )) وهو اهم جزء فى تكوين المحفظة حتى نستطيع اقتناص الفرص ككبار الهوامير عند كل وقعة او هبوط للسوق لاى سبب
2/ التلت الثانى (( فى اسهم المضاربة سريعة المكسب زى ركتا مثلا ))
3/ واخر تلت (( اسهم الامان او ما تسمى بالصدادة لنحمى انفسنا بها حال اى هبوط وطبعا هى معروفة لكل الخبراء كمثال سيدى كرير والاسهم اللى اسعارها بسيطة جدا كالكبلات وكابو والزيوت الخ؟ ))
وصدقونى اللى هيكون محفظتة بالطريقة دى والله لن يندم بالعكس سيجد نفسة فى ظرف سنة فقط اصبح خبيرا فى ادارة المحافظ وانا مش بقول كدة من فراغ ولكن من خبرتى المتواضعة لانى فى بدايتى كنت مثل اى حد واشترى اى اسهم وخلاص دون دراسة ودون وعى الى ان كرمنى الله من فضلة وتعلمت يعنى اية بورصة وكيف اكسب منها قدر المستطاع وبعون الله ووعد منى لكم جميعا مع مرور الايام ستشعرو بانفسكم صدق ما اقولة لكم وربنا يرزقنا الاخلاص فى القول والعمل اللهم امين ؟
ياريت الاخوة الاعزاء اللى بيتابعو الباب ويشعرون معى بالمصداقية بان يسيرو معى فى الطريق السليم واى حد محفظتة غير ما ذكرتة الان يحاول سريعا بتعديلها وتوفيق اوضاعة كما اوضحت وما التوفيق الا من عند الله سبحانة وتعالى
والقاكم مساء اليوم ان احيانا الله ويارب اوفق فى الاسهم اللى هرشحها لحضراتكم للشراء بها جلسة الغد بامر الله ومن الان سيكون بها بنك الاتحاد الوطنى - مصر اما السهمين التنين سنعرفهم فى المساء بمشيئة رب العباد؟
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة وبكرر تانى اى عضو فاضل عندة اى اسئلة او استفسار او مشورة لاى سهم حتى اللى مش موصى بيها يذكرها وسيجد الرد دائما كما تجدون ردودى عليكم جميعا فى اى وقت
وبذكر تانى علشان بس الاخوة بينسو ياريت اللى بيسئل عن سهم معين معاة يذكر سعر شرائة حتى لو عالى كما فعل اخونا المحترم ايهاب الان وربنا يارب يفك اسرة من تخمة تلك الاسهم اللى معة وتانى بقولك يا غالى لا تقلق وابشر دايما بالخير فقط تابع معنا هنا ان اردت ذلك لانى طبعا مقدرش اجبر حد على متابعتى وهو غير مقتنع؟
وبتمنى من الله انة يقرب البعيد ويثبت الباب لا من اجل شهرة او خلافة اطلاقا فهذا لا يهمنى ولا يعنينى فى شىء ولكن اريد ذلك فقط لان الابواب الثابتة فى اى منتدى هى التى تحظى باكبر نسبة متابعة ودة شىء اعلمة جيدا من خبراتى السابقة عموما زى ما بقول دايما لست مستعجل على شىء وحتى لو لم يثبت الباب يكفينى متابعة حضراتكم للباب وساعمل على خدمة كل من يدخل بابى بكل حب واخلاص ولو كان شخص واحد واسف على الاطالة ودومتم فى امن الله
اخوكم خالد (( ابو وليد ))

السلام عليكم...

طبعا اسمح لى ان اشكرك على المجهود و الوقت الذى اخذتة لقراءة مشاركتى و الرد عليها ... انت انسان فعلا محترم و اتمنى لك التوفيق انشاء الله و ان يكون هذا الباب من الابواب التى نعتمد عليها بعد ربنا انشاء الله فى هذة السوق الصعبة ...

حندك حق فيما قلت ... انا ماكنتش بتابع خصوصا وقت الازمات الشديدة اللى حصلت و بالتالى هذة هى النتيجة اللهم لك الحمد و الشكر دائما و ابدا.

انشاء الله حاتابع مع حضرتك و اتناقش معك اذا سمحت فى توصياتك لى... لانة لا خاب من استشار

انا محتاج من حضرتك ان تقولى امتى ابيع الاسهم الثانية و عشان اكون صريح انا هابيع انصاف الكميات علشان كدة ممكن تقولى اية افضل الاسعار او المستهدفات لهذة الاسهم (التعمير و الاستشارات - السويدى - المالية و الصناعية) بمعنى اخر اذا كان فى اسهم متوقع لها سعر افضل من الان فى الايام القادمة ساحتفظ بيها لفترة حتى ابيع على سعر افضل و ان كانت متوقع لها الهبوط اكثر ساقوم بالبيع الان

و مرة اخرى شاكر ليك و لمجهودك و سدد الله خطاك

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس

ehabtology غير متواجد حالياً