قديم 11-02-2010, 08:06 AM   #3572

الصورة الرمزية أمير يوسف

كاتب الموضوع : bassem ezzat المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 11-02-2010 الساعة : 08:06 AM
افتراضي رد: لية نخسر لما ممكن نكسب

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassem ezzat مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
امير يوسف
مش لازم تفهم علشان لو فهمت هتزعل علي مصر واقتصاد مصر وعلي شعب مصر
المخدوع واللي فاهم انة في ايدي امينة
ولكن للاسف احنا في ايدي امينة رزق
باختصار شديد جدا
الحرب الاولي كانت علي السويدي وبعد كدة طلعت مصطفي ودلوقتي علي ساويرس
والهدف الاساسي تدمير اقتصاد مصر
انت صدقني في بلد اقتصادها ممتاز جدا بس الاعداء مش عاوزين مصر تكون ام الدنيا
صدقني احنا لو بنحب مصر هنقف ونقول كلمتنا ومنساعدش الاعداء علي تدمير اقتصاد مصروعلي فكرة كلمتنا سهل جدا نقولها لنفسينا عارف اية هيا
لية نخسر لما ممكن نكسب
يا امير بالصبر عمرنا ما نخسر صدقني انا خسرت كتير جدا وفي النهاية اكتشفت حاجة واحدة بس.... عارف اية هيا
انا اول سهم اشتريتة لو صبرت لغاية الان في السهم دة
كان زماني كسبان كتير جدا
يا راجل انا راجعت العمولات اللي دفعتها لشركة السمسرة لقيتها تعمل محفظة
وعلي فكرة لسة في امل ان مصر تكون بخير وصدقني ان شاء الله هتتستر وهنعوض باذن الله وكلة هيبقي مرضي ومبسوط اديني بس انت فرصة يومين اثنين بس
جربي يا عم المرادي وشوف وعاتبني
بس انا بتكلم بصفة عامة مش علي سهم بعينة
لان لو اتكلمت عن سهم بعينة هتلاقي كتير جدا جدا
والناس مبترحمش رغم ان كل الاسهم اللي ركزنا فيها عملت ارباح خيالية حتي لو حسبتها بسعر اليوم
وقلناش علي العقارية للبنوك والجيزة والخليجة والتجاري الدولي واوراسكوم انشاء وسيدي كرير والقاهرة الكبيرة والحاويات وايجيترانس وبالم هيلز وايكون والله العظيم موصي علي العربية حليج من 3.35 وفلتلهم في خبر جوهري من داخل الشركة والقاهرة للدواجن وفراخ اوباما والملتقي العربي واللة العظيم كان ب 30 جنية ووصيت علية هنا في الباب لو راجعت اللمشاركات يا امير هتلاقي كل التوصيات والحمد اللة كسبانة ومفيش سهم خيب املي غير بروتلاند فقط لاغير .... طيب حتي اللي خسر في بروتلاند معوضش في المحابس وقلت عليها في الياهو وهنا في الباب
ولسة الاسبوع اللي فات كنت بقول سياحة وسياحة يعني اوارسكوم القابضة للتنمية
وقلنا رواد للسياحة وقلنا الحاويات وقلنا النيل لحليج الاقطان ويشهد علي كدة عم الشيخ .... انت فين يا عم الشيخ
عموما انا طولت عليك بس في كلمة عاوز اقولها
المعروف عن مصر وشعب مصر انهم رجالة ولازم نقاوم الناس اللي عاوزين يدمرونا
ويخسرونا فلوسنا وفلوس ولادنا لازم نحافظ علي اقتصادنا وسيب الجزائر تلالي وتقول وتعيد وتحط ضرايب وغرامات وفوايد ولو عاوزين تاني ياخدوا
وانا متاكد ان ساويرس قديها وقدود وربنا هيعرف يرجعلة حقة ان مكنش من الجزائر هيكون من اي حتة تاني وربنا كبير وهيعوض باذن الله
يا رب تكون فهمت انا عاوز اقول اية

والارزاق علي الله والله الموفق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
متخافوش انا عند وعدي واكبر دليل وبرهان انتوا عارفينة وكان نجم اليوم
مفيش داعي نتقد نقول قلنا وعدنا لان واصلي وفصلي وكسبنا كذا ونسبة ربح كذا وكذا .....
الارزاق علي الله _ واللة الموفق [/quote]

بكلامك عن الصبر اكيد طبعااااا لو الناس صبررت علي الاسهم هاتكسب كتيرر .. لكن طبعا جري العرف او الاعتقاد السائد او الفكر البورصجي ان المتاجرة في الاجل القصير بتحقق ارباح اكتر بكتير من الانتظار ...

و بالمناسبة انا كمان .. اول سهم بعته بخسارة علشان الحق سهم تاني هايصعد و اعوض فيه .. السهم دا دلوقتي كسبان كتير جدا فعلااا

أما بالنسبة للعمولات فهي بجد تقسم الوسط و الله عندك حق .. و انا لما فكرت كدا مع نفسي و قلت ... دا لو شركات السمسرة دي بتفهم بورصة صح و عارفة الاسهم اللي بتطلع و بتنزل و معاهم عباقرة التحليل الفني في شركاتهم .. كان زمان اصحاب الشركات دي بقوا مليارديرات .. لكن طبعا هما بياكلوا عيش و بيعتمدوا علي العمولة سواء السوق طالع او نازل ..

أما بالنسبة لتوصياتك اهم حاجة عايز اقولهالك يا استاذ باسم ..لما دخلت المنتدي جديد و حبيت اعرف مضمون الابواب فتحت اهم ابواب المنتدي باب باب و قراءت مشاركاتهم مشاركة مشاركة من شهر سبعة 2010 الي الان و مقارنة اداء كل سهم اتوصي بيه و اداء السوق يوم بيوم ... و ما شاء الله كل واحد حقق نسبة معقولة اثناء الصعود ... اما بخصوص ملاحضاتي اللي استنتجتها فاحب احتفظ بيها لنفسي ...

بتمنالك التوفيق يا استاذ باسم ... و مشاركاتك محترمة جدا ... اما بخصوص السوق فإحنا واقفين علي مستويات دعوم و ارتداد مفترضة سواء من دعوم ظاهرة او نسب فيبوناتشي او موجات علي معظم اسهم السوق .... و سوق امريكا بالظبط واقف عند نفس الكلام ... المحرك الرئيسي للسوق ان شاء الله و دخول مشتري جديد في امريكا هايكون بعد انتخابات التجديد النصفي في امريكا النهاردة و اجتماع الفدرالي الامريكي بعدها يوم الاربعاء .. اذا كانت الاخبار جيدة .. سوق امريكا هايكسر ال 11250 اللي احنا عليها و اللي كان عليها قبل الازمة العالمية بأيام .. غير كدا ربنا يستر علي امريكا و بالتالي علينا و هانرتد اكيد من اي نقطة احنا عليها و هانواصل صعود لحد 7700 تاني ان شاء الله بسهولة ... اما اي ارتداد النهاردة الشراء فيه هايكون ما زال مخاطرة .. لكن ان شاء الله خيرر لكل الناس في الايام الجاية يا رب

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس

أمير يوسف غير متواجد حالياً