قديم 11-08-2010, 09:32 AM   #216
ebn hamido
موقوف

كاتب الموضوع : ebn hamido المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 11-08-2010 الساعة : 09:32 AM
افتراضي رد: كواليس البورصة واسرارها ورؤية مختلفة لنحقق مكاسب جيدة

دردشة سريعة وخفيفة لتفهم سلوك وتعامل ميكرات السوق المصرى ؟
شوفو يا غاليين كل واحد قرر من الان انة هيشترى سهم معين سواء من توصياتى او من اى جهة اخرى للحصول على السهم بافضل سعر ممكن خلال الجلسة يجب عمل الاتى

1/ فتح الشباك الخاص لسهمك اللى هتشترية منذ بدء الجلسة الى نهايتها وعينك دايما على كمية المعروض والمطلوب وايهما اكتر الطلبات ولا العروض دة مبدئيا؟
ثم النظر لكل الفيش الكبيرة بسعر معين فى العروض والطلبات؟
واعلمو جيدا ان الميكرز يظل الاربع ساعات يلعب فى تلك الفيش الكبيرة فلازم نخلى بالنا اوى من اللعب دة؟
وندى مثل بسهم مرشح معنا اليوم وليكن اجواااااء؟
بعد عمل كل ما ذكرتة عاليا انا خلاص مقرر انى هشترى السهم اليوم ولازم تكون مقتنع بية 100%؟ والا ما الفائدة من كل ذلك لو مفيش اقتناع؟
الموضوع الأصلى من هنا: مجموعة البورصة المصرية http://www.BORSAEGYPT.com/showthread.php?p=1059969682
لان لازم حضراتكم يكون ليكو دور برضو مش مجرد انى اقول توصية برغم ثقتكم الغالية ودوركو هو اللى بحاول شرحة فى تلك المشاركة؟ على الاقل شوية جهد بناء لاقتناص السهم على لوهات الجلسة بقدر امكاننا وليس هاى الجلسة كما فعل معظم حضراتكم امس بسهم بوليفارا اذ ان كل من دخل اشترى وهو بيجرى لاعلى وانا متاكد من ذلك ومعلومة سريعة مفيش شراء اول نص ساعة من الجلسة بل العكس ممكن نبيع ولكن اى شراء لا يتم بصورة مثالية الا بعد مرور ساعة ونص على الاقل لتكون الامور وضحت تماما؟
وبكرر تانى الا فى اسهم الخمسات ومنها العربية للمحابس وهو مرشح ايضا معنا للشراء اليوم؟ لية لانة ممكن يفتح على الاب يعنى يفتح عامل 5% فوق هنا لا مفر من الشراء ولو جزء من كميتنا اول ساعة وبمجرد هبوطة 1 او 2 او حتى 3% وان كان 3% صعب تيجى بسهم خمسات لو فتح اب؟
المهم اول ما يريح شوية نكمل باقى كميتنا فورا لان اسهم الخمسات طالما ميكرة نوى وعمل 5% من اول الجلسة بيقفل عليها اخر الجلسة بنسبة تفوق ال90% ؟

نرجع تانى للعب الميكرات بالفيش الكبيرة فى الاسهم العادية غير الخمسات؟
وادينا مثل بسهمنا لليوم اجواااء ؟
مثلا لقينا فيشة واحدة على 3 جنية و88 قرش مثلا ب 100 الف سهم نشوف هى فى العروض ولا الطلبات؟ لانها تفرق السماء والارض؟
لو هى فى العروض نشوف الميكر هياخدها مرة واحدة ولا على حتت؟خدها مرة واحدة مؤشر غير جيد لانة هينزل للى عارض على 3 و 87قرش فورا ؟ خدهم على اجزاء مؤشر جيد وثبات لسعر السهم فى النقطة دى لحين تخليصهم؟

طيب لو فى الطلبات وخدهم مرة واحدة مؤشر ممتاز لصعود السهم لاعلى بكل تاكيد ؟ وحلو برضو جدا لو خدهم على اجزاء ولكن سريعا؟
مش بتشوفو كتير الشاشة من اولها لاخرها سهم ما؟ بطول الشاشة وبتكون يا لمة يا رمية؟ هو دة اللى افصدى بمنتهى البساطة؟
واخيرا عنا متغفلش ثانية عن الفيش الكبيرة دى ايا كان مكانها؟
لان الميكرز ممكن يضحك علينا ويشلها فلو كمية الطلبات اعلى من العروض هيقلب ويبقى العكس العروض اكتر من الطلبات وفى الغالب من خبرتى المتواضعة كل دى بتكون فيش وهمية يضعها الميكرز لسند السهم والشراء والبيع على السعر اللى عاوزة فى كل جلسة؟
لذلك دايما كنت وهفضل اقول لان الميكرات تعالب خبيثة ومنضمنش مكرهم فلما بوصى بشراء سهم اليوم يكون الامثل هو الشراء فى نفس اليوم وليس بكرة او بعدة (( محدش ابدا يامن غدر اى ميكرز لانهم لا يرحمون ابدا ؟ ))
مش عاوز اللى بيقراء يحس انة تاية او ان الموضوع صعب ولوغريتمات اطلاقا والله هو حتة شباك ومتابعة جيدة لة طول الجلسة هنشترى باسعار ممتازة وحتى فى البيع نقس الكلام وبرضو بامر الله هنبيع باسعار ممتازة ايضا؟

اتمنى تكون المشاركة بها افادة لحضراتكم اخواتى الاعزاء ولو بنسبة 10% انا راضى وانا معكم وحاضر الجلسة وتحت امركم فى اى سؤال لحين انتهاء الجلسة؟
وهفضل على العهد والوعد وبعونك يارب كل من سيتابعنا فى ظرف شهر سيتعلم كل الامور الاحترافية بكل سهولة ويسر ولا خاب من استشار؟
المهم ثقتك فى الشخصية اللى بتستشيرها؟ ومن قبلها والاهم ثقتك فى نفسك وعدم خوفك الزائد من السوق ونفذ اللى قررتة لاجندة عملك جلسة اليوم دون تغير ودون ادنى تردد؟
لان التردد فى البورصة ياما ضيع علينا فرص مكاسب كبير وايضا ياما تسبب فى حدوث خسائر كبيرة؟

نهاركو ابيض وجلستنا خضرة واسهمنا فى العايارقبل منا دعائنا ووفقنا وجازينا كل خير وما جزاء الاحسان الا الاحسان؟
وما توفيقى الا بالله العلى العظيم

اخوكم خالد (( ابو وليد ))

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس

ebn hamido غير متواجد حالياً