قديم 12-07-2010, 01:51 AM   #5434

كاتب الموضوع : الحاج الشرقاوى المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 12-07-2010 الساعة : 01:51 AM
افتراضي رد: نقاط الاسهم المقاومه والدعم

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبيد1 مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
لأ طبعا الكلام ده مش صح مع كامل احترامى و تقديرى لكاتبى المشاركه يعنى ايه احلى سلعه واضح جدا انها حرام فى عيون ناس معظمها ان لم يكن كلها خسرانه و اقولانا مكليش دعوه يعنى لما اقول ان سهم كذه و يكون نشاطه حرااام لو كسر 1 ج مثلا يروح ل 30 ج تتوقع ايه من ناس مهريه خساره اكيد فيه اللى هيفكر يدخل عشان يعوض خسارته و اكون انا مشارك فى الذنب و بعدين يا اخى الكريم اكمل حديث المصطفى صلى الله عليه وسلم ( الحلال بين و الحرام بين و بينهما امور متشابهات فمن وقع فى الشبهات كراعى يرعى حول الحمى ألا وان لكل ملك حمى ألا وان حمى الله فى ارضه محارمه ) صدق رسول الله فانبى الكريم يأمرنا ان نبتعد عن الشبهات حتى لا نقع فى الحرام و كما قلت فى المشاركه السابقه دع ما يريبك الى ما لا يريبك و من ترك شيئا لله ابدله الله خيرا منه و كمانالسهم اللى كان الكلام عليه مش فيه شبهه و بس دا حرااااااااااااااام و ده واضح جدا من نشاطه و مفيش حاجه اسمها انا محلل فنى و خلاص طالما الامور واضحه و واضح حرامنيه السهم انا مكنتش عايز اعلق على الموضوع تانى بعد مشاركه الاستاذ الاسيوطى لانى قلت نسيب الناس تختار اللى هى عايزاه لكن طالما تدخل احد بتعليق فوجب على الرد حتى تتضح الامور و لله الامر من قبل و من بعد

بسم الله الرحمن الرحيم [align=center][/alig

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخي الفاضل انا لا اعترض علي رأي حضرتك ولكن لي سؤال هل كل من يتعامل في البورصة المصرية مسلميين ام منهم اخوة اقباط و منهم أجانب فهل يلزمهم حديث النبي عليه و علي اله و صحبه افضل الصلاة و اذكي السلام ثم من اراد ان يطيع الله ويتقي الشبهات لا يهمه ان يكسب من اسهم تحمل شبهة شرعية بل لا يسعي لمعرفة نقاط تداولها من البداية ولو قيل له انها صاعدة الي السماء

اما بالنسبة للمحلل الفني فهو شخص ينصح المستثمريين بكل دياناتهم المسلم منهم و غير المسلم ممن لا يمنعهم دينهم من التداول علي هذة الاسهم

اما بالنسبة لعدم ذكري لحديث النبي صلي الله عليه و علي اله و صحبة و سلم كاملا فلأنني لا احفظ الحديث كاملا فخشيت الخطاء فأرجوا المعذرة و شكرا لك لانك ذكرت الحديث كاملا

اما عن نفسي فأنا والله علي ما أقول شهيد لا اتداول ألا في أسهم ليس بها شبهة حسب معلوماتي و ذلك طاعة لله لا أكثر ولكن هناك من هذة الاسهم ما لا غني عن معرفة نقاطه و اتجاهه لتأثيره الكبير علي السوق مثل البنك التجاري الدولي

و أخيرا وليس اخرا لك مني كل الشكر و الاحترام

موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس

الفقير لفضل الله غير متواجد حالياً