قديم 01-03-2011, 11:15 PM   #6418
Ahmed Bedier
موقوف
كاتب الموضوع : الحاج الشرقاوى المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 01-03-2011 الساعة : 11:15 PM
افتراضي رد: نقاط الاسهم المقاومه والدعم

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأزهري مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
وجهة نظر

السوق...

رايي . .والله اعلم واعلى...

طبعا بنستفيد من طلعة زي اللي بتحصل حاليا..
لكن لازم نحط في دماغنا تفكير معين..
ان الوضع الطبيعي.. ان كان يحصل جلسة حمراء او مترددة يوم الأحد. وبالتحديد من اسهم المضاربات.. ولما الأسهم القيادية الكبيرة تثبت وتركز والميكرات التخان يثبتولنا ان السوق بخير ومفيش بانيك او ذعر.. اسهم المضاربات ترد تاني لفوق.

لكن اللي حصل هو العكس... ان الأسهم القيادية احمرت ونزلت بهدوء الأحد والأثنين.. بينما اسهم المضاربات طارت.. والجرايد النهاردة تجاهلت المؤشر وهللت بصعود 133 شركة في مقابل هبوط 50 شركة وياسلام كله تمام!!

اسهم الخمسات.. معظمها قفل 5% اب يوم الأحد.. النهاردة ولا واحد قفل 5% سواء العربية الهندسية - المحابس - العروبة سمسرة - جي ام سي....
الفوليوم العام للسوق مش كويس.. ويقولك الأجانب شراء.. لكن مش بيقول ان العرب بياعين..

سوق خارج كان ممتاز النهاردة ورد كويس بعد تفعيص عنيف لشهر كامل

المهم.. احنا في احتمالين لا ثالث لهما..
اولا ان فيه طلعة حقيقية والميكر مصر على الحركة للامام مهما حصل وبالتالي الطلعة هتكمل يعني هتكمل...
ثانيا : ان الميكر فوجئ بالأحداث وقرر يعمل طلعة مصطنعة "يطمع" فيها الأفراد عشان يشتروا بقفزات قوية في اسهم المضاربات. والناس لما بتشوف الجري بتنسى الفني وبيطلع ناصحين يقولوا سهمك مؤشرك.. انسى المؤشر وركز في سهمك وكلام من ده..
انا شخصيا باقلق من الوضع ده.. انا بحب اسهم المضاربات تجري وسط حراسة مشددة من الأسهم القيادية.. يعني طول ما الايجي 30 اخضر.. العب زي ما انا عايز مع كل الأسهم..
لكن لو الايجي 30 عمل قمة ومش قادر يكمل.. جري المضاربات هيكون وقتي جدا و نفسه قصير.

الحل في وجهة نظري 60% سيولة والامتناع عن الشراء بغرض التسوية من بكرة.
عايز تدخل زيرو. شغال.. لكن احتفاظ...صعب. فيه ريسك عالي..ويوم الأحد اجازة في البورصة.

فيه اسهم ملفتة.. لكن خللي 60% سيولة.
منقول للافادة والنقاش
فى
ساحة الفكر
عند
استاذنا الاسيوطى

الله ينور
والله لسه الاستاذ الاسيوطى بيقولى الكلام دا النهارده قبل اخر الجلسه بشويه ولحقت نفسى و فعلا سيلت شويه لان اغلب القياديه نازله و الاحد اجازه برده والله اعلم

بس ايه الحلاوه دى
ربنا يبارك

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس

Ahmed Bedier غير متواجد حالياً