قديم 05-25-2011, 10:32 PM   #3944
خبيـــر بأســواق المــال

الصورة الرمزية الخبير2000
كاتب الموضوع : الخبير2000 المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 05-25-2011 الساعة : 10:32 PM
افتراضي رد: اسهم كالنجوووووم فاستعد للهجووووووووووم

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedhassan مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رساله الي كل من يتابع الاستاذ وليد
مع احترامي الكامل للكل
انا في البورصة من 2003
والحمد لله علي ما اصابني فيها من خسائر
وأقسم بالله أني لم أجد من يرشدني بهذه الامانة مثل هذا الرجل
و شخص كان من 4 سنين
وكان بقالي سنين خسائر أكسب جنية اخسر بعدها اثنين
ولكن ربنا كرمني معاة من بعد الثورة
وهذا الرجل وضع شروط للاستمرار معاه وهي
1- الصبر (وهو أساس البورصة لأنها مش بنك )
2-الالتزام بالتعليمات
3- المكسب شيء يرجعلنا (إحنا نحدد هنكسب قد اية)
4- المرونة في الاسعار سواء بيع أو شراء
5- هناك العديد من الاسهم المرشحة يوميا نختار ما نشاء منها وليس له ذنب ان سهم طول في التناحة لان كله بياخد دور في الطلوع

اسف جدا علي الاطالة
ولكن ختاما الراجل بيعمل اللي عليه وزيادة و الرزق بتاع ربنا
و اللي شايف غير كده هذا قراره ممكن يكون عيب عدم وقف الخسائر في سهم
بس المفروض اننا معانا أكتر من سهم

ولكم مني أجمل تحية .

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كلامك مظبوط يا باشا واناباعمل كل اللى اقدر عليه واظن الاساتذه اللى بيتكلمو عن اسيك انه ريح شويه او راكتا مرخم خلاص سيبنا من السهمين دول هنتكلم عنهم باستفاضه خلينا بقا فى باقى الاسهم ايه الاسهم اللى لم تصعد بقا معانا غير الاسهم دى اظن مفيش سهم الا وعمل طفره سعريه يبقا لما ابقا موصى خلال شهرين بعد الثوره باكثر من 15 سهم وكلهم روعه فى الاداء وانفجارات سعريه يبقا مش معقول انت مخدتش غير السهمين دول من ساعت مبدانا شغل وهقول الاسهم اللى اوصيت بيها
العامه اراضى من 52 وعندكم التوصيه وصعدت فو قال80
ليفت سلاب من 21.50 الى 33
مستشفى النزهه من 40 الى 54
الخليجيه من 27 الى 36 الان
الملتقى العربى من 54 الى 62 الان
كيما من 170 الى 250 الان
يونيفرسال من 12 الى 16
مجموعه نونو من 13.50 الى 15.50
نصر اعمال مدنيه من 38 ومن 40 الى 44
اوليمبك جروب من 33 الى 36
بنك البركه من 10.50 الى ما فوق ال12
الماليه من 12.70 الى 16 الان
العالميه من 40 الى 47 الان
المنصوره دواجن من 44 الى 47.50
الاهلى من 10.80 الى 13
ايكون من 8 الى ما فوق ال9
شينى من 6.50 الى 8.40
عامر جروب من 1.20 الى 1.36
عز حديد من 7.70 الى 11
فوديكو من 17 الى 18.50
القوميه اسمنت من 22.50 الى 27.50
العربيه صناعات من 25.83 تسويه اليوم 28.12
اسماعيليه دواجن من 180 الى 238
زهرا ءالمعادى من قرب ال62 الى 66

يعنى عدد مهول من الاسهم هذا ما تزكرته وكلها عامله ارباح كويسه للى بيشتغل معانا كويس والكل عارف واى سهم بيرخم معانا بنصب عليه وبينفجر واخرهم الخليجيه اقرب مثال ومستشفى النزهه قبله ياما رخمو وطلعو عنينا بس النتيجه ايه مكسب انا بقا مش هبوس على ايدك عشان تصبر ان داخل البورصه بقا عايز تكسب بسرعه وفاكر الموضوع سهل مكنش حد غلب يا باشا وكانت كل الناس جت دخلت البورصه ده اصعب مجال يا اساتذه والا مكنش يبقا اكتر ناس خسرو فلوس كان فى البورصه والناس اللى بتقول على وقف الخساير وبتقول عيب الاستاذ وليد انه مبيقولش بص يا سيدى هديك مثال راكتا خدناها بين 14.80 الى 15 صح الكلام لو قلتلك وقف خساير عند 13.50 والسهم جاب قرب ال13 بعد كده وبعدين صعد الى حدود 14.80 طبعا انت بعت فى 13.50 كنت هتقول ايه هتقول يا استاذ وليد انا بيعتنا فى 13.50 وانا شارى ب15 والسهم طلع تانى وقرب من سعرى مش كنتو هتقولو كده وبعدين انت حدد مع نفسك يا استاذى زى مقلك اخ كريم

هقولكم سياستى
عارفين وانا باشترى اى سهم اول شىء بفكر فيه ايه الخسارة مش المكسب يعنى لو اشتريت سهم مثلا ب 20 جنيه اقول لو نزل وهيكسر ال18 هبيع لانى انا اقدر اتحمل 2 حنيه خسارة وماقدرش اتحمل 5 جنيه يعنى مش هستنى يجب 15 ولما بيصعد بقا ببقا عارف المقاومات وبقولها للكل مثلا 22 لو اخترقها يروح 24 ثم 26.50 مثلا هل المستهدفات دى لازم تتحقق لا طبعا يعنى ممكن السهم يجيب 24 وينزل وانت تستنى ال26.50 وينزل ويكسر سعر الشراء وانت قاعد دى بقا مش مشكلتى انا انا بقول جنى الارباح ده قناعات انت بترضى ب1 وبعت فى 21 براحتم واحد تانى باع فى 22 براحته بردو واحد باع ب 23 وواحد تانى مستنى ال26.50 ومتعلق بيها وشليف سهمه بينزل وبيقرب من سعر الشراء طب ابيع وابقا كسبان حتى لو مكسب قليل لا طبعا مش بيبيع

وانا مش جنبك عشان اذفك واقولك بيع المفروض انت يبقا ليك سياسه فى شغلك وانا شرحت السياسه دى مليون مره

اولها قلت اسهمك متزدش عن 3 وبردو اغل بالناس اللى بتسالنى بلاقى عندها 5 و6 و7 اسهم واكتر كمان
ثانيا فى اسهم مضاربه خفيفه معروفه وانا بقولها لما بوصى بقول السهم سريع ومضاربى
وفى اسهم تانيه تقيله شويه وتبع المؤسسات وقويه ماليه وعدد اسهمها كبير
وفى اسهم عدد اسهما قليل ومعروفه بالطفرات السعريه نظرا لقلة عدد اسهمها

انت بقا دورك ايه انك تنوع محفظتك بين الاسهم دى مش كل اسهمك تبقا مضاربه ومش كلها تبقا اسهم مؤسساتيه وعددها كبير

سهم زى اسيك اللى مش عاجبكم ده ده سهم قوى جدا ماليا ولما بيطلع بيطلع بقوه زى الماليه كده شفتو بتعمل ايه على الشاشه الان وادائها ساعت موصيت كانت ايه هى افضل سهم شغال فى السو قالان على الاطلاق من حيث الثبات والقوه والفوليوم

يبقا العيب فى اسلوب شغلك يا استاذى اغلبكم مبيستفدش بكلامى وسياستى فى الشغل واهم مبدا عندى هو عدد الاسهم لان كلما زاد عدد الاسهم كلما زادت الخسائر والتنويع بين المضاربات والاسهم القويه ده لازم وارجو تكونو استوعبتم كلامى ومش عايز اكرره تانى واقول اصبرو والنبى اصبرو اللى بيصبر بس معايا هو اللى بيكسب اللى مستعجل براحته مش لازم يتابعنى فى ناس كتير قوى

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس
توقيع

نعتمد على الاحترافيه فى الاداء

مش عارف تشتغل وتكسب بنفسك انا ممكن اديرلك محفظتك لان ادارة المحفظة فن وبعد كل صعود قوى بلاقى ناس تقول مخدناش حاجة من الطلعة دى ده مش عيب السوق ده عيبك انت للاتصال 01110650781

الخبير2000 غير متواجد حالياً