عرض مشاركة واحدة
قديم 06-26-2012, 04:27 PM   #14346
خبيــر بأسـواق المــال
كاتب الموضوع : محمد على باشا المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 06-26-2012 الساعة : 04:27 PM
افتراضي رد: الأسهم النارية فى البورصة المصرية

انا ومروة و إسلاموفوبيا

قصة قصيرة ..بقلم / على يوسف

جاء لى صديقى الى المنزل ...وهو من الأصدقاء

المصابين بفوبيا الأسلام السياسى ..

وقال لى ..على ..ارجوك شوفلى بسرعة قنوات التت ومزيكا

والمولد ..وغيرها موجودة فى الدش ولا الإخوان شالوها ..

وقلت له معتذرا ..اننى للأسف شايل تلك القنوات من عندى

من الريسيفر ..فقال بنبرة حزينة..ياخبر مش فايت ..

يبقوا شالوها الجماعة الإخوان

وانت مش عاوز تقولى ...وقعدت احلف ليه انى فعلا شايلهم

لكن مفيش فايدة ...ثم نظر لى وقال ..بص انت تطلع للجيران عندك

وتشوف القنوات ديه شغالة ولا لأ ..وقلت له محتجا ..

ازاى بس ..مش هاينفع ..فقال ملحاّ فى الطلب ..ارجوك ياعلى .

.لازم اعرف الناس الإخوان ديه ناوية على ايه ..

واضطررت الى ان اذهب الى احدى شقق الجيران

..واخترت شقة مروة ..وهى بنت جامعية ..وخبطت على الباب
الموضوع الأصلى من هنا: مجموعة البورصة المصرية http://www.BORSAEGYPT.com/showthread.php?p=1060448311

..وبالفعل فتحت ...وقالت بابتسامتها المعهودة

..ازيك يااستاذ على ..فقلت لها الله يسلمك يامروة .

..بقولك ايه يامروة .. هى قناة التت والمولد وروتانا كليب شغالين .

.فنظرت لى ..ولم تمنع نفسها من الضحك ..ثم قالتلى ..طيب ياعلى

..هاشوفهالك ..

ثم غابت 5 دقائق ثم عادت ..وقالت لى وكأنها تزف لى البشرى

مبروووك ياعلوة كل القنوات اللى انت عاوزها شغالة يامنحرف ..

وحاولت افهمها ان غرضى من السؤال حاجة تانية خالص ..

لكن تقول لمين ..وجاءت اختها الصغرى وهى طالبة بالثانوى

ووجدتها تهمس لى قائلة ..لازم تتجوز وفى اسرع وقت .

.انت حالتك بتسوء يوم بعد يوم ...وهممت ان اوضح لها الأمر ..

فاذا بأخوها الصغير يقتحم الحديث ويجذبنى من قميصى

..ويضع ورقة فى جيب البنطلون ..وسألته فى تعجب .

.ورقة ايه ديه ياحاج هشام ..فقال فى براءة شديدة ..

ده موقع ع النت ..احسن من القنوات ديه .وبيس يامان..

ونظرت له محملقا ..واحببت ان افهمه الموضوع ..ولكن كالعادة ..لم يستمع لى ..

وعلى الجانب الاخر كانت الحاجة ام مروة فى بلكونتها تتحدث مع الجيران

وتقول لهم فى براءة شديدة ان سى الاستاذ على

مش عارف يجيب قناة التت ..وانه ملهوفا عليها ..

لدرجة انه طلع يسألنا ..الله يخرب بيتك ياام مروة ..

اما زوج ام مروة ..عم حسين ..فخرج لى بشبشب الحمام

..وببيجامته المقطعة صارخا ..يابنى اتجوز ..وارحم نفسك ..

واحببت ان اوضح له الصورة ..لكن تقول لمين ..

أخذ فى خطبته العصماء حول فوائد الزواج ...وبعد ان فرغ منها

..قلت له ان شاء الله ..وذهبت حيث شقتى ..

وسألنى صديقى ابراهيم المصاب بفوبيا الأسلام السياسى ..هاه ..خير

...القنوات شغالة ..فقلت له

شغالين ياعم ..فقال مستعجبا بجد ..ولا بتضحك عليا ..

فقلت له ياعم ارحمنى ايوة ..والله شغالين ..

وفجأة وجدت مروة بنت الجيران امامى ..فقلت لها مستفهما

هاه فيه حاجة يامروة ..فقالت لا ..بس انا كنت بتطمن انك جبت

القنوات ..ووجدت ابراهيم صديقى يقول لها ..

مروة هى القنوات شغالة عندكم ..فأشارت بالإيجاب ..ثم وجدته يقول لها طيب

...ارجوكى يامروة ..ممكن تقوليلى بصراحة ..حد طلب منك تتحجبى

...ولا لسه ...فنظرت مبتسمة وقالت له لا ..بصراحة محدش طلب

...ثم نظرت وهمست لى برقة شديدة ..هو انت عاوزنى اتحجب ياعلوة

..ووجدتنى مغشيا عليا ..ولا اردد الا جملة واحدة

..الله يخرب بيتك ياابراهيم ...



 


اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس

محمد على باشا غير متواجد حالياً

 

رد مع اقتباس