عرض مشاركة واحدة
قديم 09-30-2012, 01:55 AM   #12295
 

كاتب الموضوع : الخبير2000 المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 09-30-2012 الساعة : 01:55 AM
افتراضي رد: اسهم كالنجوووووم فاستعد للهجووووووووووم

2.7 مليار جنيه لمجمع "كيما 2" باسوان



قال محمود منتصر المدير العام وعضو مجلس اداره البنك الاهلي المصري امس ان 6 بنوك مصريه واجنبيه من بينها مصرفه وافقت علي منح قرض لمصانع كيما للاسمده بمدينه اسوان تقدر قيمته بنحو 444 مليون دولار اي ما يعادل 2,7 مليار جنيه ويخالف هذا التصريح مع ما ذكره سابقا مسئول بشركة يكما من ان الاشركة تواجه صعوبات بالغه في تنفيذ عقد تمويل مصنعها الجديد باسوان والذي ابرمته مع تحالف مصر في مكون من عده بنوك في يوينو 2011 .

واضاف منتصر في تصريحات خاصه ان القرض سيوجه لتمويل جزء من التكلافه الراسماليه لمشروع الاسمده الجديد الذي تعتزم الشركة تاسيسه جنوب الصعيد مصر بهدف سد العجز المحلي من انتاج الاسمده .

وتضم قائمة المقرضه لمصانع كيما بنوك الاهلي المصري ومصر القاهره والتجاري الدولي والاهلي سوسيتيه جنرال والعربي الافريقي الدولي ويتوزع القرض بنسب متساويه بين البنوك السته وتعاني مصر نقصا ملحوظا من انتاج الاسمده ما يدفعها لاستيراد كيمات كبيره منه من الخارج بهدف كبح ارتفاع الاسعار.

وقال محمود منتصر ان البنوك السته انتهت بالفعل من تدبير القرض الضخم ومن المقرر التوقيع عليه قبل نهايه الشهر الجاري تمهيدا للبدء في صرفه وتمويل شراء احتياجات المشروع الجديد من المكونات الاجنبيه وقطع الغيار ويطلق علي المشروع الجديد مجمع كميا الصناعي 2 لانتاج الاسمده وبتكلفه اجماليه تزيد علي 3 مليارات جنيه .


الخبر ده حلو ياجماعة للسهم وده يرجحه للصعود وياريت نتابعه ونبص عليه .. دي وجهة نظر متواضعه..
الموضوع الأصلى من هنا: مجموعة البورصة المصرية http://www.BORSAEGYPT.com/showthread.php?p=1060491592

كمان ياريت نتابع سهم المتحده للإسكان عشان شكل الرسم بتاعه تحفة جدا .. ولو تبصو عليه حتلاقوه معدي القمة التاريخية بتاعته وبالتالي ده ياهله لكلام حلو خالص .. ولا إيه رأيك يا وليد ..

ودي كمان وجهة نظري المتواضعة أيضا .. وده أيضا بعد إذن الخبير طبعا ..

يارب كل الناس تكسب وكل الناس تكون فرحانه ومبسوطه ..

 


اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس
توقيع

تستطيع أن ترى الصورة بحجمها الطبيعي بعد الضغط عليها




MohamedFa غير متواجد حالياً

 

رد مع اقتباس