قديم 10-22-2009, 12:25 AM   #129
خبيــر بأســواق المـــال
وعميد مجموعة البورصة المصرية

الصورة الرمزية كالوشا
كاتب الموضوع : walid المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 10-22-2009 الساعة : 12:25 AM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
لما باجى اشترى سهم : بعمل ايه

1- انا اول حاجة ببص عليها هى الستوك استيك ... بشوف هو اده اشارت شراء ولا لسة واحنا عرفين انا اشاراة الشراء بيكون فيها الخط الأحمر اعلى من الخط الأسود . والعكس فى اشارة البيع ... بيبقى الخط الأسود هى اللى فوق والخط الأحمر هو اللى تحت . وياريت نشوف تاريخ السهم لأنه ممكن يدى اشارة يوم ويرد اليوم التانى . عشان كده بتأكد بالخطوة التانية
2- ال rsi بيكون فى حالة إرتداد من الأسفل إلى الأعلى وكل ما يكون الأرتداد من تحت رقم الـ 30 يكون افضل وده معناه ان السهم حصلة عملية تشبع بيعى وان ضغط البيع على السهم بداء يخف وبداء يدخل فى مشترى مرة أخرة . وبنأكد مرة للمرة الثالثة بالمرحلة التالتة وهى .
3- الـ macd وبيظهر فيه انخفاض حالة البيع الشديدة تدريجيا . يعنى السالب يتجه إلى الصفر ثم إلى الموجب .
4- البولنجر : وده بستخدمه عشان اعرف السعر الكويس اللى ممكن ادخل فيه فى السهم عند الشراء ببص على السعر فى القاع يعنى الشريط السفلى وكل ما كان اقريب من الشريط السفلى يكون افضل . وببص على السعر عند الشريط العلوى عند البيع . والشريط الأوسط هو السعر المحايد أو الفاصل . بحيس أن لو السهم معملش طفرة زى ما كنا متعودين أعرف اعمل تريدة داخل حدود البولنجر .
5- وفى اثناء النظر على كل هذه الخطواط يجب النظر على الشموع الأنحرفات السعرية التى تحدث للسهم وده نقدرة من خلال الخطين اللى موجودين على الشموع moving averg على المديين المتوسط 50 يوم وعلى المدى القصير 10 ايام "ma "

* وجميع هذه الخطواط نفسها نعكسها فى حالة البيع . يعنى بدل أقل قيم أنظر لأعلى قيم ...

معلش أنا بحاول ابسطها على أد ما اقدر ومدخلكمش فى تفصيل كتير .. وحده وحده لحد ما نستوعب إن شاء الله .
والله ولى التوفيق ..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مبروك علي الباب الجديد وفكره جميله وشرح اجمل بصوره مبسطه نسبيا
لك مني كل تحيه وموفق ان شاء الله

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس

كالوشا غير متواجد حالياً