الموضوع: لو انا الريس
قديم 10-28-2009, 11:45 PM   #9

كاتب الموضوع : walid المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 10-28-2009 الساعة : 11:45 PM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

- أول فكرة لطرح المشكلة ... أنا أحد الأشخاص المقتنعين جدا بفكرة مسلسل "حمادة عزو" شخصية حمادة وتمثل الشعب وشخصية أمه تمثل الحكومة أو مصر كحكم عموما ... الراجل كبر فى السن عنده اكتر من اسرة وعلى مشارف انه يبقى جد ومع ذلك مازالت امه تقوم بالطبطبة عليه عندما تصحية وتعطيه المصروف وتطعمة الأكل فى فمة والذى يتمثل عندنا فى ( المعونات الخارجية والدعم الحكومى ) وهو لا شعور عنده ولا اى احساس بالمسؤلية وكل مايريد ان يفعله فى حياة الجرى وراء الحريم والعيش عيش مرفهه واخذ المصروف من والدته ( الوظيفة الحكومية ومرتبتها ) . وليس هذا الكلام دفعاً عن اصحاب المناصب أو السلطة ولكن طالما احنا شايفنهم مش هيقدرو يسعدونا يبقى ما نعدش نحط ايدنا على خدنا ونقعد نقول دول عملو ودول سوا .
- ثانيا : اكذوبة كبيرة اسمها البطالة ... من واقع تجربتى فأن العمل فى مصر سهل جدا ولكن المشكلة ليست فى وجود العمل المشكلة فى من يبحث عن العمل . وأنا اسير فى الشوارع لا اجد محل إلا مكتوب عليه مطلوب عمال أو موظفين ... واستغرب اين من يبحثون عن العمل ... فأقل مرتب أجده داخل هذه المحلات من أول 700 ج وأنت صاعد ... وبيتهيئل دى بداية كريمة لأى حد يبحث عن عمل ... ثانيا واذا كنت تحب العمل الحر فيوجد بعض المشاريع الذى لها مكسب هائل ولكن كما ذكر المشكلة فى من يبحث عن العمل ... فأن أجر وعمولة مندوبى المبيعات الشهرى لا يقل عن 2000 جنية . شوف قدرة الفول مكسبها 100 جنية يومى عربية الكبدة مكسبها لا يقل 250 يوميا التوكتك 120 الوردية الواحدة.. .. وهذه أرقام حقيقة من واقع الحياة وليس مبالغ فيها . ولكن المقولة الشهيرة لكل من يبحث عن عمل وشماعة اخطاءه " كيف أعمل فى محل وكيف أشتغل مندوب مبيعات .... إلخ " .. ومش هقول امثل أكثر كده عشان حتى لا نجعل فكرة الموضوع سطحية .
القصد طالما أن الله اعطانى الصحة لكى اعمل فلماذا الحرج العمل ليس بعيب والعيب هو ان لا عمل .
وبدون حلفان فأنا اعرف اشخاص زوى مؤهلات عليا ويعملون فى هذه المهن . وهم مفتخرون بأنفسهم . ويعلمون جيدا انها مرحله انتقاليه إلى مرحلة افضل .

اولا مبروك الباب و تعقيبا على موضوع العمل

والله والله فى شغل بس مفيش حد عاوز يشتغل انا قريت فى الجرنان قبل كده ان العاشر لوحدها فىها عجز 100,000 عامل و المشكلة ان اللى بيروح مبيعجبوش نظام الشغل او المرتب واحد يقول انا مليش نفس اخد ورديات او التانى يقول الف جنيه دى تعمل ايه وتفضل الدايرة شغاله لما يلاقى نفسوا بقى 26 29 سنه و مش لاقى شغل و يبتدى من جديد و يقول يرتنى حتى اخدت خبرة كانت تنفعنى يعنى حتى لو المكان او النظام او الفلوس مش عجباك الخبرة تمنها غالى جدا فى ناس بتدفع فلوس علشان تاخد خبرة انا بشوف انا اعرف اتنين والله واحد مهندس اتخرج كان بيقولى عاوز شتغل فلى كذا و مرتبات كذا و قعد سنه من غير شغل لحد لما راح اشتغل فى ركتا و لو حضرتك متعرفش ركتا تقريبا من اسوء الشريكات الصناعية والاكثر تلوث كفاية الريحة اللى ممكن تشمها وانتا معدى من جمبها وكان بيقولى دا كان اخر مكان ممكن افكر فيه فى حياتى مفيهاش فلوس مفيش حاجة واشتغل فيها و اخد خبرة وبعدين اشتغل فى شركة بترول وربنا كرمه , التانى خريج اداب فضل عاطل لحد ما بقى 26 سنة جبتلو شغلانه بياخد فيها الف جنيه و بعد التثبيت حيوصل لحوالى 2000 ولسة مكملش سنة او اكتر شوية المهم بعد شوية قالى نظام الشفتات مش قادر استحملوا و هما كلهم على بعض 8 شفتات فى الشهر و مش عاوز يكمل يعنى لو عملت مقارنة لنوعين من الناس و مين اللى فلح اداب وهندسة ياريت الناس تاخد بالها .

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس

sherif13 غير متواجد حالياً