الموضوع: لو انا الريس
قديم 11-02-2009, 03:27 PM   #17
محلل فنـــــى
كاتب الموضوع : walid المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 11-02-2009 الساعة : 03:27 PM

أنا عندى فكرة بسيطة ومش جديدة تنفع لحل مشاكل بلدنا
احنا نلغى كل الوزارات ونعمل مركز كبير مجمع لكل الوزارات ونسميها . ادارت حل اللأزمات ... بمناسبة أن ما فيش ولا وزارة إلا اكيد فيها ازمة .. من كل نوع ...
هنستفاد من الموضوع ده حاجات كتير أولا هنقضى على البروقراطية اللى لحد دلوقتى موجود .. والرشاوى ... واللى هيبقى شغل الشاغل للأدارات دى هى حل مشاكلها ولو المشاكل اتحلت هيبقى احنا كده قضينا على اكتر من نص المشكلة ... اما بالنسبة للموظفين الزيادة اللى هيتشالوا من على مكاتبه اللى بيوصل عدده اكتر من 85% من الموظفين اللى مش بيعملوا حاجة اصلا وحمل على الموازنة العامه للبلد وعلى الضرائب اللى بتيجى على الناس لازم يكون اعضاء مفيدين فعلا ... ودول ليهم حل ..
هنعمل مشروع كبير للبلد فعال وفيه مكسب برضوا . وندى الموظفين دول المرتبات اللى تقضيهم وزياده يعنى الموظف يبقى مش محتاج يمد ايدوا تانى الموظف اللى شغال على تاكسى بعد الظهر واللى عنده محل بقاله يبقى مستكفى بالشغلانة دى وطبعا . وأكيد هيبقى فى مسميات وظيفية جميلة عشان الوضع الأجتماعى .... الشغل الجديد مش هيفرق فلوس ببلاش أكيد هيشتغل شغلة ضرورية فى المشروع ده يعنى فيد وأستفيد .. وده ربع الحل التانى .
نيجى على فكرة المشروع الكبير ... هى مش حاضر لى لحد دلوقتى بس فى كام فكرة كويسه شغاله دلوقتى كويس ممكن اقول عليها ...
الموضوع الأصلى من هنا: مجموعة البورصة المصرية http://www.BORSAEGYPT.com/showthread.php?p=371800
يعنى المشاريع اللى فى بلدنا ما بتخلص .. زى مشروع الرقم القومى ده شغال لحد دلوقتى ... اعرف ناس انهم بيدخلوا البيانات على الكبيوتر بحوال 10 أو 12 قرش للرقم القوى وبيانانه ممكن يعمل فى اليوم أكتر من 500 رقم لحد 1000 رقم يعنى يقفل فى اليوم حوالى من 50 إلى 100 يومية مدخل البيانات .. وممكن يشتغلها من البيت كمان ... عشان يوفر الموصلات ... و إلخ ... وفى مشروع مركز التعبئة والأحصاء ... إلخ إلخ ... وانا بقول على فكرة زى دى عشان تتناسب مع الأشخاص اللى بقى طبع فيهم أنه يبقى موظف . واللى عنده روح العمل الجاد والشغل فى مشاريع زى المقولات وقطاع السياحة وخدماتها وقطاعات كتير قوى كل واحد حسب طبيعته الشخصية واى شغل ممكن يتماشى عليه .
ويارب حد من اللى فى باللى يكون شافى مشاركة زى دى وانا متأكد ان فى فريق بيعمل مسح كامل على المنتديات وبيشوفوا الناس بتفكر ازاى وممكن يعملوا ايه .

وبرضوا زى ما اتعلمنا فى اكتر من طريقة لتطبيق الفكرة ...
- الأحلال التدريجى .. يعنى بدخل نظام على نظام لحد ما تتأكد من فاعليه النظام الجديد وتلغى النظام القديم نهائى .
- الأحلال النهائى ... يعنى تهد النظام القديم وتحط النظام الجديد مرة واحدة .
وكل واحد فيهم ليه مميزات وليه عيوب ... وكلهم ممكن تداركهم .
وقبل ما نعمل ده بنفذهم على عينة عشوائية من الناس وبنعرف فكرة نجاح الفكرة كام فى المية .. وبنبداء

وإلى افكار جديد ... وفى انتظار افكاركم ...
والله الموفق .
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس
توقيع

احتراف المضاربة (اعرف سهمك ) :http://www.borsaegypt.com/showthread...post1059965783

اعرف نفسك : http://www.borsaegypt.com/showthread...post1059980113

الاسطوره سيرفر ((25-يناير)) - vps - افتكات -اشكال جديده موووت -هديا روعه

التعديل الأخير تم بواسطة walid ; 11-02-2009 الساعة 03:33 PM .

walid غير متواجد حالياً