قديم 12-28-2009, 01:56 AM   #372
iron man سابقا
محلل فنــى وخبير باسواق المال ومحلل اقتصادي بجريدة اخبار اليوم

الصورة الرمزية احمد مبروك
كاتب الموضوع : احمد مبروك المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 12-28-2009 الساعة : 01:56 AM
افتراضي رد: تريدات تريدات وإللى جاى أحسن من إللى فات

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الوحش المصرى مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
السلام عليكم /اولا انا جديد على المنتدى ومش شايف تاريخ اليوم وبالنسبة لاجواء متوقعك غدا لهذا السهم عاوز اعمل تريدة تنصحنى ابيع على كام واشترى على كام وشكرا مقدما

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا متواجد فى المنتدى وبقالى نص ساعه بحاول أكتب مشاركة ومش عارف
عشان كده برضه كالعاده هستغل مشاركة حضرتك وأحاول نحط سوا
توقعاتنا بأمر الله للسوق غدا

أولا : مؤشر 30
المؤشر الصبح ولله الحمد حاول المرور من المقاومة الهامة 6400 ولكنه فضل فى أختيارها نتيجة:
الضعف الشديد فى السيولة
الأداء الأكثر من سلبى لأسهم الكيس وخاصة اوراسكوم تليكوم
اللى بقالنا اكتر من اسبوع عمالين نحذر الناس منها وقد كان نحاول
نجمع سوا معطيات السوق اليوم عشان نخرج بتصور لجلسة الغد
1) اول أسباب الهبوط اوراسكوم تليكوم:
عنده دعم قوى عند 23.50 أن شاء الله هتكون كفيلة بأيقاف السهم والأرتداد منها أن شاء الله ده غدا على القل ما كانش يبقى بأمر الله أيقاف خسائر فى السهم والأنتظار حتى 22 أن شاء الله متوقع السهم يرتد منها.
2) ضعف السيولة الشديد فى السوق وده طبعا ما حدش يقدر يتحكم فيه ولا يتصوره بس أحنا بنحاول لما ندخل ندخل فى يوم زى النهارده كده ومحددين من امبارح نقاط أسهمنا ايه اللى ممكن نبدأ ندخل بيها وقد كان
السوق يا جماعة كل كام يوم ينزل يتهبد هبدة والأسهم تكثر الدعوم السابقة وفى عز التكسير ده ناس بتدخل تلم الأسهم بأقل السعار وفى عز الرمى اللى احنا محترفين فيه وبعدين يبدأ يمسكوا السوق شوية يبعوا اللى اشتروه ببلاش ويخروجوا من السوق نقوم احنا شايفين السوق متماسك ندخل نلبس
حذرنا برضه أكتر من مرة أن ناس كتير واساتذة فى التحليل الفنى مش عارفين يكسبوا من السوق وقولنا الفترة دى مش فترة عواطف مش هتعرف تحرك بسرعة مع السوق يبقى تصفى المحفظة بخسارة وتيجي يوم 20/1 تدخل تبدا تعمل محفظة من جديد
غير كده تقدر حضرتك تتحرك مع السوق فى النقاط اللى حددناها الدخول فى الوقعات ومع تماسك السوق تبدا حضرتك تبيع.
نتكلم عن المؤشر 30
وضح الضعف الكبير فى أداء المؤشر خصوصا فور اصتدامه 6400 وبدأ طريقه فى خسارة النقطة تلو الأخرى وبسرعة كمان وده كان بيوضح ليه حذرنا الناس الصبح من الزيرو
نقاط المؤشر القادمه واللى ان شاء الله ممكن يرد منها رغن تشائم الكثيرين انا من وجهت نظرى المتواضعة أن المؤشر امامه النقطة6200
اراها قادره على رد المؤشر لأعلى خصوصا مع التماسك فى كيس70وده ممكن يحصل بنسبة 80%
اما لو المؤشر كسر 6200 يبقى فى أسوء الظروف 6150 غير كده يبقى المؤشر رايح يعمل دعم جديد وهتبقى صلصة 5800 أقوى الدعوم القادمة.
كيس 70:
الكيس كان خلاص اتزبط وعمل دعم جيد عند 650 حتى الأن لا يعتبر كسرها وترند صاعد وواضح برضه التماسك اللى فى الكيس عشان كده أن شاء الله مع أرتداد المؤشر حال الكيس هيتعدل ويركب 650 تانى
فى حالة لا قدر الله كسرها هتبقى مقاومة قوية جدا وبرضه 640 دعم شبه ما قوى الكيس أخترقها على مرتين لأعى وممكن تكون عامل دعم فى ارتداده كويس لو فضل فى الثبات فوقها هتبقى الدين صلصة وخروج.
السيناريو اللى بنامله بكره أن شاء الله
الكيس يبدأ برزعة محترمة على دعمه 6200 ويتماسك فوقها ويبدأ فى الرتداد ده السيناريو المتوقع وأفضل السيناروهات على الأطلاق أنما لو لاقينا الصبح الكيس فاتح حمار قليل وبدا يفقد نقاط بسهولة يبقى خروج فورى من السوق ومعاود الدخول فى النقاط اللى حددناها.
بالنسبة للأسهم هنحاول نضع مشاركة جامعة ليها بس الموقع يتزبط ومتواجيد معاكو ان شاء الله للرد على استفساراتكم.

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس
توقيع

اللهم انت ربى لا اله إلا انت
خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت
استغفرك اللهم من كل ذنب وخطيئت
وأتــــــــوب إليك

احمد مبروك غير متواجد حالياً