قديم 12-28-2009, 02:14 PM   #17773

كاتب الموضوع : Mr Borsa المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 12-28-2009 الساعة : 02:14 PM
افتراضي رد: المتابعة اللحظية لأسهم البورصة المصرية

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifhamdy2000 مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
بصو يا جماعه انا لما قلت اللى قلته عن البنوك مقلتوش من دماغى ومساله معين من قبل الدوله وان كلامه مش ماشى مع كلام الافاضل محمد حسان و محمد يعقوب فده امر طبيعى لان الخلاف من السمات الفقهيه العاديه رحمه بنا لكن انا بوضح ان مفيش اجماع على التحريم وانما فيه ناس بتبيحها وبالتالى مش صح اننا نقول انها حرام ومش عاوز اتكلم فى الموضوع تانى بصراحه عشان مش ياخد اكبر من حجمه لكن يكفى ان الكل يعرف ان عدم التعامل مع البنوك اصبح مستحيل ، لو انت موظف فمرتبك بيتصرف من لبنك ، لو انت مش موظف وتاجر فبتاخد فلوسك من الناس بشيكات من البنك برضه ومتقدرش تقول لحد ادينى على بنك كذا الاسلام ومش بنك كذا لانه مش اسلامى
لو عاوز تدخل الغاز بيتك فبتتعامل مع البنك عشان تدفعله اقساط ، لو هتشترى كنبه بالقسط هتدفع للبنك ، بصراحه التحريم اصبح خارج العصر لان الاخوه اللى بيحرموه ناسيين انهم بيستخدموا البنوك بصوره خفيه طول الوقت ، السفر على الطائرات نفسه لابد من البنك لانك هتبدل عملات لو هتحج لازم بنك عشان تشترى ريالات لو فى السعوديه برضه هتشترى ريالات او تبيعها حسب الظروف ولاحظوا ان السعوديه برضه مش منعة البنوك العاديه لان فيها خلاف
ارجوا ان الكلام يكون واضح ، لان المنتدى هنا برضه بيتعامل مع البنوك مش بخطره انما عشان الكريدت كارد وتحويل الاموال
اظن رايى اصبح واضح واوعدكم عدم فتح الموضوع مره اخرى

والله يا اخى انت عاوز تقنع نفسك انه حلال مع انها واضحة وضوح الشمس ومش معنى ان شركتك بتحول مرتبك على البنك ان مرتبك حرام لا انت بتقبض من شركتك مش من البنك ولما مرتبك بتحول للبنك مش بيزيد ولا بيقل
وعلى العموم كل واحد حر ولكن واجب علينا النصيحة فقط لا غير وممكن واحد يتقبلها وواحد لا

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس

eltablawy غير متواجد حالياً