قديم 01-29-2010, 11:38 PM   #1081
محلل فنـــــى
كاتب الموضوع : walid المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 01-29-2010 الساعة : 11:38 PM
افتراضي رد: أعرف سهمك

بالتعاون مع مجموعة البورصة المصرية
اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف64 مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
شكرا علي الرد يااستاذ وليد انا فهمت اننا كده ندخل علي اشاره الدخول وليس علي نقاط الدعم طيب لو ممكن تشرحلنا سهم اجواء وكمان الشارت انا مش عارف اظبط المده والوان الفوليوم زي ماسيادتك بتعملها وايه رأيك في سهم بايونير والكابلات واسف لو كنت طولت عليك

عشان تظبط المدة بتختار الفترة شهر زى ما انا موضح فى الدائرة الحمراء . ولو عايز تظبط أى لون أو سمك للخط بتقف على المؤشر وتضغط ضغطة مزدوجة وهيظهر مربع زى اللى ظهر قادمك وتحتار من اللألوان اللى انت عايزة .

اما بالنسبة لبايونير ظاهر على الشارت مؤشر mfi ان بيدخل سيولة . ولكن ننتظر باقى المؤشرات انها تدينا اشارات ايجابية . وبالأخص مؤشر العزم Momentum

سهم الكابلات جميع مؤشراته ايجابية ماعدا تدفق السيولة مما يجعل السهم فى خطور وأن سبب صعوده ما هى الا مضاربات على السهم .

وخاصة أن هذه الأسهم من اسهم الزيروا يعنى بتجنى ارباحها فى الأغلب فى نهاية كل جلسة .

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيبه مبروك مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
استاذى الكبير انا خسرانه جدا فى السهم اجواء انى شراء كامل الكميه على 90.20
وطبعا انت شايف حال السهم ؟لو امكن السعر الحالى ممكن نعمل متوسطات ومينزلش اكتر من كده؟لان الشركه السمسره بلغنى ان السهم ممكن يروح 11.25
انا مش حمل اى خسائر اخرى

لو انت مصنف نفسك مضارب مش مستثمر يبقى الطريقة انك تعمل متوسط ده اسلوب خاطئ .

لأن اسلوب المضارب المفروض بياخد كميته وعلى التسوية لو لسة اشارات الدخول ممتازة ومفيش فيها اى ضعف تبقى تخليك فى السهم وأول ما تلاقى انه جاب معاك مستهدفه والحمد لله كسبت ممكن تجنى ارباح بنص الكمية وتكمل معاه لحد اخر المشاور بالنص التانى . ولكن لو لقيت السهم ظهرت عليه أى علامات ضعف على طول بتعمل وقف خسائر وتدخل فى سهم غيره ...

وإن شاء الله لو حابب تعوض خسائر فى اجواء هو من افضل الأسهم اللى تقدر تعمل فيها تريدات كويسة جدا . وإن شاء الله هو كده بناءاً على الشارت الموضح إنه بداء يعكس اتجهه للصعود .

موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس
توقيع

احتراف المضاربة (اعرف سهمك ) :http://www.borsaegypt.com/showthread...post1059965783

اعرف نفسك : http://www.borsaegypt.com/showthread...post1059980113

الاسطوره سيرفر ((25-يناير)) - vps - افتكات -اشكال جديده موووت -هديا روعه

walid غير متواجد حالياً