قديم 02-24-2010, 06:26 PM   #1223
محلل فنـــــى
كاتب الموضوع : walid المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 02-24-2010 الساعة : 06:26 PM
افتراضي رد: إحتراف المضاربة فى البورصة المصرية ( أعرف سهمك )

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دينا جابر مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
بارك الله لك يا أستاذ وليد
أنا عندى أستفسارات كتيرة وفى حاجة محيرانى فى أسلوب تعاملى مع البورصة ومش قادرة أغيرها ولا ألاقيلها تفسير
وهى وحوضحها بمثال

شركة بى -تك
أنا بشتريها فى أسعار كويسة وبعد تأنى وتفكير لكن كل مرة بتقع بقوه

يعنى مثلا من أسبوعين كانت شغالة ب5.30 ونزلت فى خلال الأسبوعين ل 5.07 و 5.01 وردت بعدها لل 5.30 وجابت أسعار تعمل مكسب وقررت أن أنا أشتريها واشتريتها على 5.07 ومن ساعتها ماجتش خطوه للامام وأبسطها النهاردة جايبة الأقل 4.56 وأنا بتاعبها حاليا من خلال شاشة ميست ... لكن مش شعل بى -تك المعروف وبالأخص ان أنا بتابع بى -تك وبشتغل فيها بقالى 5 سنين "مش عارفة فى أيه "
عاوزة أعرف ايه السبب رغم انى متابعاها كويس
طبعا الحمدلله على كل شئ وعلى فكرة انا الحمدلله كل مادخل فيها ربنا بيكرمنى لكن انا اتمنى بدال ما أشتريها بالغالى كنت استغل فرصة النزول دى

فى انتظار الرد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مساء الجمال

المشكلة اننا لازم نفرق مابين جنى الأرباح والتصحيح .. جنى الأرباح بيبقى السهم واخد اتجاهه الصعودى وكل كام جلسة تلاقى شمعة حمراء ده للناس اللى بتحب تجنى ارباحها أول بأول . وبتلاقى السهم صعب انه يكسر دعم ليه . وبيبقى فى تبديل بين الأسهم يعنى سهم طالع والتانى نازل .
اما فى التصحيح زى اللى احنا كنا فيه ده بتلاقى السوق كله نازل ومفيش اى احترام لأى دعم .. لحد ما مؤشرات السهم والسوق بيحصلهم عملية اكتفاء بيعى وتلاقى مؤشر الـ rsi قرب قوى من 30 ويمكن تلاقيه نزل عنه كمان .

وفى كلت الحالاتين انت بتكون فى افضل حاله لما بيحصل الجنى او التصحيح وانت سيولتك معاك طبعا .عشان بتعرف تدخل تانى وتجيب كميات اكبر وتزود رأس المال . لكن لا قدر الله لو حصل ده وانت جوا السهم بتقى مضطر انك تعمل تريدات عكسية داخل السهم يعنى تبيعى من المتسوى وتاخد ارخص عشان تعوض الخسارة . وطبعا كتير قوى مننا بيستصعب الموصوع ده أولا عشان البيع بخسارة بيبقى صعب ثانيا خفنا من ان السهم يطير ويطلع تانى ويجب ان تكون متابع كويس جدا لمؤشرات السهم من حيث السيولة والعزم داخل السهم .

والمرحلة اللى احنا فيها دى بعتبرها تصحيحة صغيرة عشان السوق يقدر يكسر الـ 7200 ويكمل ... وطبعا فى ناس كتير السوق صحح وهو جواه ومقدرش يستفاد من التريدة وبنقول الحمد لله ونقدر نعوض التريدة دية بإذن الله .

ودايما ناس فى وسط الهبوط العنيف ده بتلاقى فرصة فى تبديل المراكز يعنى يكون معاه سهم حركته بطيئة يخرج منه ويدخل واحد تانى اسرع .. وده بيعرفه لما بتلاقى هبوط سريع وطبعا المتوقع الردة السريعة للسهم زى ما بيحصل فى اغلب اسهم المضاربات وكيس 70 .

واتمنى من الله انك تكون استفادت .

موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس
توقيع

احتراف المضاربة (اعرف سهمك ) :http://www.borsaegypt.com/showthread...post1059965783

اعرف نفسك : http://www.borsaegypt.com/showthread...post1059980113

الاسطوره سيرفر ((25-يناير)) - vps - افتكات -اشكال جديده موووت -هديا روعه

walid غير متواجد حالياً