Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

" قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ *مِن شَرِّ مَا خَلَقَ * وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ * وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ * وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ". صدق الله العظيم
عمالقة مجموعة البورصة المصرية
د السيد الغنيمىالشيخ غريبمحمد علي باشاالخبير 2000ياسر خطابكالوشامصطفى نمرةالاسيوطي
محمود 9200ateef4999محمد ناجحasra2002عبدالعزيز ابو اسكندرنجلاء نفاديeng_elsaftyمصطفى صقر خبير باسواق الفوركس

كورس محاسبة كورسات محاسبة المحاسب المالي المحترف محاسبة مالية وظائف خالية وظائف خالية للمحاسبين فرص عمل وظائف وظائف كلية تجارة فرص عمل للمحاسبين
تابعنا على فيس بوك
التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية مؤشر البورصة المصرية , التحليل الفنى و المالي للبورصة المصرية , متابعة البورصة المصرية البورصة لحظة بلحظة

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل اسهم المضاربات هتكون قائدة السوق الفترة اللي جاية
هتكون قائدة 6 66.67%
هتثبت زي ما هي 3 33.33%
إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 9. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 12-16-2010, 03:43 AM   #4261

الصورة الرمزية لى لى
كاتب الموضوع : bassem ezzat المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 12-16-2010 الساعة : 03:43 AM
افتراضي رد: لية نخسر لما ممكن نكسب

بالتعاون مع مجموعة البورصة المصرية
اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لى لى مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
اشكرك جدا يا استاذ باسم على سؤالك
وانا موجوده بس محبوسه فى العربيه للمحابس
اتمنى من الله تطلع شويه وابيع وارجع اتحرك تانى فى المحفظه
تمنياتى لك بدوام الصحه والتوفيق
تحياتى

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed alsarag مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
السلام عليكم المحابس علشانك ياباشا جيم سريع قبل نزول اسهم الاكتتاب

استاذ باسم تفتكر ابيع المحابس قبل نزول الاسهم انا دخلت فيه على سعر
6.5 بعد حكايه الاكتتاب دى (يعنى مش مكتتبه )
وتفتكر ممكن يقرب حتى من سعرى ولا ابيع واوقف خسارتى وخلاص قبل الاسهم ما تنزل
انا فى انتظار ردك ضرورى

اخبار مصر - الذهب - تحويل العملات
فوركس - تجارة فوركس

لى لى غير متواجد حالياً

قديم 12-16-2010, 09:24 AM   #4262
خبيــر بأسـواق المــال

الصورة الرمزية bassem ezzat
كاتب الموضوع : bassem ezzat المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 12-16-2010 الساعة : 09:24 AM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassem ezzat مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا بس نفسي حد من الاعضاء يقلي احنا بنتكلم غلط في اية والناس نتتهمني من الاسبوع اللي فات ان السوق تصريف ..... بس لما يقول ان السوق تصريف
يقولي تصريف بامارة اية تصريف وعلشان اية ولمصلحة مين
ويمكن بعد شوية يقولي السوق رايح في داهية ....يمكن يروح في داهية بس اللي بيتكلم دة لازم يديني امارة وكمان مهم جدا يقولي علشان اية رايح في داهية والسوق تصريف
انا اسف لو قلت للي بيقول السوق تصريف
ممكن حضرتك تصرف في دورة المياة _( في الحمام يعني ) لو مزنوق سعادتك
واحنا بابنا هنا مش علشان الشهرة ولا الاعلان وزي ما قلت مش احنا هنا بنقول لية نخسر لما ممكن نكسب ومش حابين نعمل طفرات سعرية
لا خالص يا اخي تاكد اي سهم ممكن تعمل منة طفرات سعرية تاكد انك هتخسرهم تاني بالتاكيد
هتخسرهم تاني فارجوك يا اخي حاول تستثمر شوية وهتكسب صدقني بس الصبر ......
وموضوع ان الباب عادي جدا وزية زي اي باب تاني في منتدي تاني
فانا باكدلك والله العظيم يا اخي الباب هنا مفتوح للخير فقط مش علشان يكون مميز ومشهور وغير عادي ,,,,,, طبعا الباب عادي خالص خالص وبنكتب فية علشان الناس تتعلم ومتخسرش تاني زي زمان ومش انا اللي هعلمهم لا طبعا احنا كلنا بنعلم بعضنا وننصح بعضنا يا اخي الكريم انا واللة نفسي اغير وجهة نظر الناس في حاجات كتير
يعني مثلا معروف جدا لدي كل الناس ان المنتديات معمولة من قبل الميكرات واصحاب رؤوس الاموال الكبيرة علشان التصريف علي الافراد والترويج للاسهم .....
طيب لية تكون الفكرة كدة عن المنتديات
عموما انا رايي ان المنتدي زية زي الكافية بنقعد نكلم بعض وننصح بعض ونتسامر حول السوق والاسهم وحاجات تاني كتير
علي سبيل المثال بص علي مشاركات اخي وصديقي امير النعماني .... الراجل بينصح ببعض الاسهم وبيقول وجهة نظرة فيها وانت مخير وغير مسير وهو بيحاول يقدم نصيحة لو قبلتها يبقي خير ولو لم تقبلها برضوا يبقي خير
والاخ كرم قيكتور باستمرار بيقدم لينا الاخبار المهمة وكثير من الاعضاء بيسالوا عن الاسهم واخبارها واتجاهاتها واحنا بنحاول نقول وجهة نظرنا فيها
والحاجة اللي مش مبسوط منها ان السؤال عن سهم مش بيرد علية غيري انا فقط
لية هو الباب دة مش بتاعنا كلنا متيجوا نتناقش كلنا عن بعض الاسهم يا اخواتي
ونشوف وجهة نظر بعضنا في بعض الاسهم وكلنا نقول راينا ونشارك بعضنا ومن غير ما نهاجم اي سهم فقط راي ونقاش هادئ
طولت عليكم سامحوني يا اخواتي
والارزاق علي الله _ والله الموفق

صباح الخير عليكم ونهاردكم اخصر بعد ساعة من التداول
انا موجود اهو وملتزم بكلامي وزي مانتوا عارفين كلمتنا واحدة ومنقدرش نغيرها
اسهمنا زي ما هيا لا لينا دعوة بالمؤشر ولا بامريكا ولا حتي البرتغال
وكل اللي بيسال عن سهم اتاكدوا انة في البال ومش نقدر ننسي ابدا اسهم الاحباب
بس ارجوكم السهم اللي بنقول علية بيكون فعلا في ارباح ممتازة فارجوكم اسمعوا الكلام
والاهداف هتتحدد الاسبوع القادم
اوصينا امس بدخول راكتا وشارم دريمز ولسة ما زلنا بنوصي ونقول فيها كل الخير مع قطاع الشحن والحاويات
واتكلمنا عن رواد والشراء من جديد والسهم جيد وفي كوبون 2 جنية واحتمالية اسهم مجانية مع الجمعية العمومية
والارزاق علي الله _ واللة الموفق

فوركس - تجارة فوركس
توقيع

باب... لية ... نخسر لما ممكن نكسب
دعوة للمشاركة ومتابعة التوصيات
http://www.borsaegypt.com/showthread.php?t=360242
0127374380
01515151830
[email protected]

bassem ezzat غير متواجد حالياً

قديم 12-16-2010, 09:49 AM   #4263
Baher Badry
موقوف
كاتب الموضوع : bassem ezzat المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 12-16-2010 الساعة : 09:49 AM

صباح الخير على الجميع ،
يا ترى يا هالترى البورصه مخبيا لينا ايه النهارده ؟؟ اعادة ابتسامه و لا مزيد من الهم ؟؟ استرها من عندك يا رب .. نفسى مره تبقى الثورصه محترمه زى باقى بورصات العالم و اللى ماسكينها يكتفوا باللى كسبوه من عرق الصغار ..

فوركس - تجارة فوركس

Baher Badry غير متواجد حالياً

قديم 12-16-2010, 10:25 AM   #4264
خبيــر بأسـواق المــال

كاتب الموضوع : bassem ezzat المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 12-16-2010 الساعة : 10:25 AM

مينا للاستثمار فازت بارض القاهرة الجديدة والمغربي يمنعها من بيع الوحدات قبل التنفيذ

اخيرا اسدل الستار علي ماراثون اعاده تخصيص الارض المقايضه عن ارض ومباني قصر البارون وجميع ملحقاته الذي بدا ابريل 2005 حيصث وافق المهندس احمد المغربي وزير الاسكان والمرافق والتنميه العمرانيه علي اصدار القرار الوزاري الذي مكن شركة مينا بلازا للمجمعات الاداريه من استكمال اجراءاتها لاقامة مشروع سكني خدمات علي الارض المقايض عليها من ورثه مالك القصر الجديد علي مشاحة 115 فدانا كانت الشركة مينا قد وقعت عقد الشراء النهائي لها نوفمبر 2007 .
الموضوع الأصلى من هنا: مجموعة البورصة المصرية http://www.BORSAEGYPT.com/showthread.php?p=1060035415
اشترط القرار الوزاري قيام الشركة بسداد مقابل التحسين لتعديل وتوسعه عروض الطريقين الشرقي والجنوبي لقطعه الارض علي ان يتم الاسترشاد بحساب نسب التميز لقطع الاراضي الخدميه الجاري العمل بها والزمت الماده الثانيه من القرار شركة مينا بلازا للمجمعات الاداريه بعدم البدء في تسويق العقارات الا بعد اكتمال الانشاءات بالكامل وحظرعليها الاعلان عن بيع قطع اراض فقط دون اقامة المشروع سكني خدمات داخل القطع وفي حاله مخالفه ذلك يتم الغاء القرار الوزاري واتخاذ الاجرءات القانونيه .
كما حظر القرار علي الشركة استعمال الارض محل القرار في غير الغرض المخصصه له وهو اقامة مشروع سكني وخدمات طبقا للاشتراطات البنائيه المقرره الوارده بعقد البدل والمقايضه المؤرخ في ابريل 2005 بين الهيئة وورثه قصر البارون التي تم التعاقد علي اساسها وفي

فوركس - تجارة فوركس
توقيع

0127374380
01515151830
[email protected]

قديم 12-16-2010, 10:26 AM   #4265
خبيــر بأسـواق المــال

كاتب الموضوع : bassem ezzat المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 12-16-2010 الساعة : 10:26 AM

المالية الصناعية تتعاقد على تصدير 250 ألف طن من الأسمدة

كشف عصمت الصياد عضو مجلس ادارة شركة المالية والصناعية المصرية فى تصريحات خاصة للمال عن التعاقد على صفقة تصدير بنحو 250 ألف طن من الأسمدة نهاية شهر نوفمبر الماضى الى عدة دول هى: سوريا وتركيا واليونان ونيجريا واسبانيا بالاضافة الى أمريكا اللاتينية عبر دولتى البرازيل والأرجنتين.
وقال ان اجمالى قيمة الصفقة يدور حول 50 مليون دولار بناء على بلوغ متوسط سعر التصدير الى 200 دولار للطن تقريبا لافتا الى انه سيتم توريد هذه الحصة على عدة دفعات على مدار 5 أشهر تقريبا للانتهاء من تسليمها خلال شهر أبريل المقبل.وأشار الى أن هذه الصفقة ستدعم الموقف التصديرى للشركة خاصة بعد نجاحها فى ابرام صفقة تصدير 150 ألف طن من السماد سوبر فوسفات أحادى مؤخرا بقيمة 20 مليون دولار الى البرازيل ونيجيريا واسبانيا وسوريا والعراق واليونان.
ومن جانب آخر توقع الصياد أن يدور حجم مبيعات الشركة بالسوق المحلية خلال العام الحالى فى حدود 550 ألف طن من الأسمدة حيث يتراوح معدل استهلاك السوق من الأسمدة الفوسفاتية بين 500 و 900 ألف طن فى الوقت الذى تستحوذ فيه المالية والصناعية على 70% من الطاقة الانتاجية للأسمدة الفوسفاتية فى مصر فيما تقتنص شركة أبوزعبل للاسمدة الحصة المتبقية.
الموضوع الأصلى من هنا: مجموعة البورصة المصرية http://www.BORSAEGYPT.com/showthread.php?p=1060035418
وكان عصمت الصياد قد أكد فى وقت سابق للمال ان المالية والصناعية تستهدف الوصول بحجم المبيعات خلال عام 2010 الى 850 مليون جنيه بالاضافة الى حصة التصدير المستهدفة خلال النصف الثانى من العام الراهن والمترواحة بين 25% و 35% بدعم من ارتفاع الطلب على الأسمدة نتيجة السيول التى ضربت مناطق متعددة فى العالم وقلصت محصول القمح وهو مادفع عدة دول مثل الأرجنتين الى التخطيط لزيادة المساحة المزروعة من القمح بنحو 20% خلال 2010.
وأكد عضو مجلس الادارة فى شركة المالية والصناعية استمرار اهتمام شركته بالتعاون مع شركة بلتون عبر صندوق محاصيل للاستثمار الزراعى الذى يستهدف استصلاح مليون فدان بحق الانتفاع بالسودان بالاضافة الى الاهتمام بتوريد اسمدة فوسفاتية الى شركة سابينا الذراع الاستثمارية للقلعة بهدف استصلاح 254 الف فدان بحق الانتفاع بالسودان أيضا.

فوركس - تجارة فوركس
توقيع

0127374380
01515151830
[email protected]

قديم 12-16-2010, 03:24 PM   #4266
خبيــر بأسـواق المــال

كاتب الموضوع : bassem ezzat المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 12-16-2010 الساعة : 03:24 PM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassem ezzat مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
صباح الخير عليكم ونهاردكم اخصر بعد ساعة من التداول
انا موجود اهو وملتزم بكلامي وزي مانتوا عارفين كلمتنا واحدة ومنقدرش نغيرها
اسهمنا زي ما هيا لا لينا دعوة بالمؤشر ولا بامريكا ولا حتي البرتغال
وكل اللي بيسال عن سهم اتاكدوا انة في البال ومش نقدر ننسي ابدا اسهم الاحباب
بس ارجوكم السهم اللي بنقول علية بيكون فعلا في ارباح ممتازة فارجوكم اسمعوا الكلام
والاهداف هتتحدد الاسبوع القادم
اوصينا امس بدخول راكتا وشارم دريمز ولسة ما زلنا بنوصي ونقول فيها كل الخير مع قطاع الشحن والحاويات
واتكلمنا عن رواد والشراء من جديد والسهم جيد وفي كوبون 2 جنية واحتمالية اسهم مجانية مع الجمعية العمومية
والارزاق علي الله _ واللة الموفق

اعتقد رؤيتنا لاسهمنا الحمد الله في محلها ومن الاسبوع اللي فات بنفول ونعيد ..... سهمك مؤشرك
وهكرر الكلام تاني لسة عندنا مفاجات كتير في نفس اسهنا ( راكتا _ شارم دريمز ) .... بس محدش يسال عن اوروبا وامريكا
تصريف تجميع مش موضوعنا اسهمنا لازم تتداول باسعار بعيدة جدا جدا عن المناطق دي ومليش دعوة بالدعم والمقاومة انا من هنا باكد البايع خسران وادعوا معايا لاوباما
وطبعا زي ما احنا عارفين
الارزاق علي الله _ والله الموفق

فوركس - تجارة فوركس
توقيع

0127374380
01515151830
[email protected]

قديم 12-16-2010, 04:43 PM   #4267

كاتب الموضوع : bassem ezzat المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 12-16-2010 الساعة : 04:43 PM

اللة ينور يا كبير على رويتك لكن متكالمتش على رواد لية فى اخر تعليك موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

فوركس - تجارة فوركس

على عبد الفتاح غير متواجد حالياً

قديم 12-16-2010, 11:32 PM   #4268
خبيــر بأسـواق المــال

كاتب الموضوع : bassem ezzat المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 12-16-2010 الساعة : 11:32 PM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة على عبد الفتاح مشاهدة المشاركة [ مشاهدة المشاركة ]
اللة ينور يا كبير على رويتك لكن متكالمتش على رواد لية فى اخر تعليك موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

, اللة ينور عليك ..... متشكر جدا يا اخي العزيز علي عبدالفتاح
رواد يا اخي قلنا دة رائد قطاع السياحة في مصر وانت عارف ان مصر كلها عارفة ان رواد دة سهمي المفضل ومش هنسيبة غير بمكسب 100% باذن الله
بس احنا دائما بنشوف السيولة فين يوم وراي يوم وبندخل من غير تردد مع ارتفاع حجم التداول لان السيولة هي كلمة السر في السوق دة
ربما السهم يعرض فترة قصيرة حتي انعقاد الجمعية لاعتماد الكوبون 2 جنية ومحتمل اسهم مجانية لان نصيب السهم من الارباح اكثر من 5.25 جنية ناخد كوبون ب 2 جنية ومعاهم ربع سهم مجاني وهما ياخدوا الباقي وبعيد عن كدة وكدة السهم دعم قوي عند 30 جنية وتحتها 29.60 , والمقاومة 31.30 وكمان 32.50 كسرها لاعلي
عينك ما تشوف الا النور ومتنساش حجم التداول عموما اللي هيصبر في السهم سوف يحقق ارباح جميلة وعندك كمان من اول السطر اوراسكوم القابضة للتنمية ومنتظرين اخبار واحاث جوهرية قبل نهاية الشهر
ومش هننسي طبعا الحاويات واللغز الكبير في راكتا والقرش اللي في شرم الشيخ ... يوة دايما بنسي انا يا ابو علي معلش
اوباما دريمز .... خلاص خلاص .... افتكرت .... شااااااارم دريمز واوعدك بانفجار قوي في البنك الوطني للتنمية وعموما اسهمنا هنفضل فيها مش قبل تحقيق طفرات سعرية وكسر اسعار تاريخية والمنتدي موجود والباب موجود وانا كمان موجود علشان الناس اللي بتتهمني ا ن الاسهم تصريف
ولو تلاحظ يا اخي انا مستجيب لطلبات الناس ومش هتكلم عن اسهم كتير لاني متهم اني بتكلم عن السوق كلة والاسهم كلها وزي ما بتيجي معايا .... يعني بالبركة كدة
عموما هنركز في مجموعة اسهم .... ولكن انا ما زلت عند رايي اسهمنا بخير وبرصتنا بخير ومصر كلها بخير وهتفضل بخير وسلملي علي عم خير وقلة كل سنة وانت طيب يا عم / خير والارزاق علي الله _ والله الموفق

فوركس - تجارة فوركس
توقيع

0127374380
01515151830
[email protected]

قديم 12-17-2010, 04:54 AM   #4269

كاتب الموضوع : bassem ezzat المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 12-17-2010 الساعة : 04:54 AM

((. كلمة حق))شاكر جدا يا استاذ/باسم على رد حضارتك الوافى عن سهم رواد والسوق بصفة عامة اما بالنسبة للناس الى بتشكك فى كلمة حضارتك عن السوق احب ان اقول كلمة حق عن الاستاذ/باسم عزت مع العلم اننى لم اعرفة الا عن طريق منتدان الجميل الذى اعتقد و بدون مجاملة انة معمول للا ستفادة العامة و لوجة اللة تعالى فكل الشكر لهذة الادارة المحترمة فانا اعرف الاستاذ/باسم عندما كان بيكتب فى البداية فى باب الاستاذ/كالوشا عندما اكد فى كلامةعن سهم النيل للكبريت و احتمالية شطبة و الكل اتهامة مع العلم انة من اوائل الناس الى قالوا فى بداية جيم عن السهم و قد تحقق كلامة فى الجيم و فى الشطب ايضا فانا اثق فى اللة ثم بعد ذالك حضارتك و اسف للاطالة موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

فوركس - تجارة فوركس

على عبد الفتاح غير متواجد حالياً

قديم 12-17-2010, 08:57 AM   #4270
Baher Badry
موقوف
كاتب الموضوع : bassem ezzat المنتدى : التحليل الفنى والمالى و المتابعة اللحظية قديم بتاريخ : 12-17-2010 الساعة : 08:57 AM

, اللة ينور عليك ..... متشكر جدا يا اخي العزيز علي عبدالفتاح
رواد يا اخي قلنا دة رائد قطاع السياحة في مصر وانت عارف ان مصر كلها عارفة ان رواد دة سهمي المفضل ومش هنسيبة غير بمكسب 100% باذن الله
بس احنا دائما بنشوف السيولة فين يوم وراي يوم وبندخل من غير تردد مع ارتفاع حجم التداول لان السيولة هي كلمة السر في السوق دة
ربما السهم يعرض فترة قصيرة حتي انعقاد الجمعية لاعتماد الكوبون 2 جنية ومحتمل اسهم مجانية لان نصيب السهم من الارباح اكثر من 5.25 جنية ناخد كوبون ب 2 جنية ومعاهم ربع سهم مجاني وهما ياخدوا الباقي وبعيد عن كدة وكدة السهم دعم قوي عند 30 جنية وتحتها 29.60 , والمقاومة 31.30 وكمان 32.50 كسرها لاعلي
عينك ما تشوف الا النور ومتنساش حجم التداول عموما اللي هيصبر في السهم سوف يحقق ارباح جميلة وعندك كمان من اول السطر اوراسكوم القابضة للتنمية ومنتظرين اخبار واحاث جوهرية قبل نهاية الشهر
ومش هننسي طبعا الحاويات واللغز الكبير في راكتا والقرش اللي في شرم الشيخ ... يوة دايما بنسي انا يا ابو علي معلش
اوباما دريمز .... خلاص خلاص .... افتكرت .... شااااااارم دريمز واوعدك بانفجار قوي في البنك الوطني للتنمية وعموما اسهمنا هنفضل فيها مش قبل تحقيق طفرات سعرية وكسر اسعار تاريخية والمنتدي موجود والباب موجود وانا كمان موجود علشان الناس اللي بتتهمني ا ن الاسهم تصريف
ولو تلاحظ يا اخي انا مستجيب لطلبات الناس ومش هتكلم عن اسهم كتير لاني متهم اني بتكلم عن السوق كلة والاسهم كلها وزي ما بتيجي معايا .... يعني بالبركة كدة
عموما هنركز في مجموعة اسهم .... ولكن انا ما زلت عند رايي اسهمنا بخير وبرصتنا بخير ومصر كلها بخير وهتفضل بخير وسلملي علي عم خير وقلة كل سنة وانت طيب يا عم / خير والارزاق علي الله _ والله الموفق

صباح الخير على وش الخير و طالما انت صعيدى يبقى لازم تبقى كللك خير و قلبك عمران بالحب و الخير و ربنا يبارك فيك و يجعلك دايماً سبب للخير ... اسيبك بقى تقضى اجازتك بكل خير ...

فوركس - تجارة فوركس

Baher Badry غير متواجد حالياً